logo


Κήρυγμα Κυριακῆς 8.1.2017

Κυριακή μετά τά Φώτα

(Πρός Ἐφεσίους δ΄ 7-13)

 

Πρν π δύο μόλις μέρες γιορτάσαμε τ για Θεοφάνεια, τή μεγάλη δεσποτική ορτή που ναφέρεται στή βάπτιση το Κυρίου ησο κα τν φανέρωσιν τς γίας Τριάδος στόν κόσμο. φανέρωση μως το Θεο γίνεται κα στήν προσωπικ ζω το κάθε νθρώπου, στε νά μπορομε νά πομε, τι πάρχουν κα «προσωπικ Θεοφάνεια», πού πρέπει νά τιμ κα νὰ γιορτάζει κάθε χριστιανός.

     Σήμερα λοιπόν, πο κκλησία, τν Κυριακ μετ τ Φτα, εναι εκαιρία νὰ πομε δύο λόγια γιὰ τ προσωπικ Θεοφάνεια.

     κενο ποὺ κάνει τν νθρωπο χριστιαν κα το φανερώνει τν Θε στὴν προσωπικ του ζω εναι Χάρις το Θεο. Χάρις ατή, πως τονίζει πόστολος Παλος στ σημεριν ποστολικ νάγνωσμα, δόθηκε κα δίδεται στὸν κάθε νθρωπο. Πο μως κα πς μεταδίδεται Χάρις το Θεο στὸν νθρωπο;

  Χάρις το Θεο προσφέρεται μέσα στὸ χρο τς κκλησίας το Χριστο κα δι μέσου τν ερν μυστηρίων τς κκλησίας.

Χαρακτηριστικ παράδειγμα τ γιο Βάπτισμα. Στὸ ερότατο  ατ μυστήριο μᾶς δίνετε προσωπικ Χάρις το Θεο κα εναι κορυφαία κείνη στιγμή ποὺ Τριαδικς Θες φανερώνεται στὴν προσωπικ μας ζωή. Πραγματικά. Κατ τ γιο Βάπτισμα, Θες Πατέρας μᾶς δηγε π τ σκοτάδι στὸ Φς (παράβαλε  τς κφράσεις : φτα, φώτισμα, νεοφώτιστος, κ.λ.π), ησος Χριστς ντύνει τν ψυχοσωματικ γυμνότητα μας ( « σοι ες Χριστν βαπτίσθητε, Χριστν νεδύσασθε») κα τ γιον Πνεμα σφραγίζει τ σμα μας (πρόκειται γιὰ τ στιγμ ποὺ ὁ ερέας σφραγίζει σταυροειδς τ κύρια μέρη το σώματος το βαπτιζόμενου μ γιο Μύρο σύμβολο το γίου Πνεύματος, λέγοντας : (« σφράγις δωρες Πνεύματος γίου »).

 Τ διο πίσης σχύει κα γιὰ τσυμμετοχ μας στὰ λλα μυστήρια τς κκλησίας. Μᾶς μεταδίδουν προσωπικ τ σωτήρια χάρη τς σταυρικς θυσίας το Κυρίου ησο.

     Μ τ συμμετοχ μας στὸ γιώτατο  μυστήριο τς θείας Εχαριστίας κοινωνοῦμε  τ Σμα κα τ Αμα το Κυρίου μν ησο Χριστο « ες φεσιν μαρτιν κα ες ζων τν αώνιον ». Κατ τ στιγμ μάλιστα τς θείας μεταδόσεως ο πιστο συνηθίζουν νὰ λένε τ νομά τους. Τ νόημα εναι, τι Χάρις το Χριστο παρέχεται σ να συγκεκριμένο πρόσωπο. Κα χριστιανός ποὺ κοινωνε τν χράντων μυστηρίων συμμετέχει κα κοινωνεῖ  μυστηριακ κα μυστικ στ ζω τς Παναγίας Τριάδος. θεία Εχαριστία εναι τ ερ μυστήριο, χάρις στὸ ποο ζω το χριστιανο μεταβάλλεται σ συνεχιζόμενα Θεοφάνεια ( Βλέπε εχ το γίου Συμεών : « φωτς  ποιες μετόχους, κοινωνος θεότητός Σου »). Στο ερ πίσης μυστήριο το γάμου, διος Κύριος παρίσταται, « ς ν Καν τς Γαλιλαίας », κα μεταδίδει τ Χάρη Το κα τν ελογία Του στοὺς νεόνυμφους, νομαστικ στὸν καθένα κα στοὺς δύο μαζί. που δ Κύριος, κε κα γία Τριάδα. Μέσα λοιπν στ ζω τς κκλησίας ζοῦμε τ προσωπικ μας Θεοφάνεια. Τς γιώτατες  ατς στιγμς μεταδίδεται στὸν καθένα μας Χάρις το Θεο, «κατ τ μέτρο τς γάπης κα τς Δικαιοσύνης το Χριστο», πως σημειώνει σημερινς πόστολος.

     Τ φς φωτίζει κα διώχνει τ σκοτάδι. Κα ποιος χει τ φς, φωτίζει κα κείνους ποὺ βρίσκονται στὸ σκοτάδι.

Ατ σχύει ποκλειστικ γιὰ τὸν Χριστιανό. Μ τ χάρη το Χριστο ποὺ παίρνει, φωτίζεται διος, γίνεται μως κα φς γιὰ τος λλους, μεταδίδοντας τ φς τς λήθειας κα τς χάριτος το Χριστο στὸ περιβάλλον του.

     Κύριος ησος, μέσως μετ τ βάπτισή Του, ρχισε νὰ διδάσκει τν λήθεια, δίνοντας ταυτόχρονα τ πόδειγμα το τέλειου κα ναμάρτητου νθρώπου. τσι, τόσο μ τ ζωνταν κα ληθιν λόγο Του, σο κα μ τ φωτειν κα γιασμένο παράδειγμα τς ζως Του, ποδείχθηκε να μεγάλο φς, πο φώτισε τος σύγχρονούς Του. Ατ τ φς ταν ποὺ εδε μ τ προφητικ Του μάτια σαΐας  κα φώναξε : « λας καθήμενος  ν σκότει εδε φς μέγα κα τος  καθήμενοις ν  χώρ κα σκι θανάτου φς νέτειλε ν ατος » (Ματθ. δ΄, 16).

     Τ πνευματικ σκοτάδι εναι δυστυχς κα σήμερα πυκν πλωμένο σ μεγάλη κταση, πικρατε σ πολλ νθρώπινα περιβάλλοντα κα τυλίγει ναρίθμητες νθρώπινες πάρξεις : στοὺς κύκλους τς ργασίας, τς σπουδς , τς κπαιδεύσεως, τς διοικήσεως, τς ψυχαγωγίας κα νημερώσεως κ.λ.π. πάρχουν πολλο νθρωποί που βρίσκονται κυριολεκτικ στο σκοτάδι. σως εναι « βαπτισμένοι χριστιανο ». χουν μως παραμελήσει τ χάρισμα κα φωτι το Θεο χει σβήσει μέσα τους. τσι, δὲν εναι δύσκολο νὰ συναντήσει κανες σήμερα στὸ κοντιν ερύτερο κοινωνικ περιβάλλον τοὺς ἀνθρώπους χωρς πίστη στὸ Θε (θεους) ποὺ ρνονται κάθε σχέση μ τ θρησκεία (θρησκους) τν κκλησία (διάφορους κα ψυχρούς). Σ ατος πρέπει νὰ προστεθον κα σοι π γνοια προκατάληψη σκανδαλισμ μένουν μακρι π τ χριστιανικ πίστη κα ζωή, καθς κα κείνους ποὺ συνειδητ συναίσθητα ντάσσονται στὶς αρετικς παραφυάδες. Σκοτάδι, πολ σκοτάδι, πάρχει στὸν αἰῶνα κα τν πολιτισμ τν φώτων !!

Καιρς λοιπν νὰ φανον το Χριστο τ φτα. Στὰ σταυροδρόμια τς ζως τν σύγχρονων νθρώπων νὰ σταθον φωτισμένοι, χαριτωμένοι, ναστημένοι νθρωποι. Δηλαδ χριστιανο πραγματικοί, πο μ τ φς το γίου παραδείγματος θ λάμψουν          « μπροσθεν τν νθρώπων » (Ματθ. ε΄, 16). ν ψυχρς, χλιαρός, ἤ νεκρς «χριστιανς» ποτελε τ μεγαλύτερη ντινομία (κα τ μεγαλύτερη ποτυχία) το κόσμου, θερμός, ζηλωτς κα  πι ζωντανς χριστιανς ποδεικνύεται τ μεγαλύτερο « φς το κόσμου », πως επε κύριος (Ματθ. ε΄, 14).

  δελφοί  μου!  Τ σκοτάδι μᾶς κυκλώνει π παντο. λλη λύση  δὲν πάρχει : νάψτε τ φτα. ς γίνουμε φς, λήθεια κα  ζω πραγματικ Θεοφάνεια στ ζω τν νθρώπων τς σκοτεινς ποχς μας.