logo


Ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

                                                                                                                    

Ὁ Θεός γιά τόν Ὁποῖο ὁμιλεῖ ἡ ἁγία Γραφή εἶναι ὁ Ὕψιστος, ἀλλά καί ὁ ἐγγύτατος, εἶναι τό ὑπέρτατο Ὄν, ἀπρόσιτο καί ὑπερβατικό πού ἡ τελειότητά Του θά Τόν ἀπομώνωνε ἀπό τόν κόσμο, ἀλλά καί φανερώνεται στήν κόσμο καί ἐπεμβαίνει στήν ἱστορία χωρίς νά συγχέεται μέ τόν κόσμο. Αὐτό τό μυστήριο τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ ἐκφράσθηκε μέ τούς λόγους τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ ὅτι ἐνῶ εὑρίσκεται ἐντός τοῦ κόσμου δέν προέρχεται ἀπό τόν κόσμο.  

Ὁ Θεός τῆς Ἐκκλησίας εἶναι:

Ὁ Θεός Δημιουργός πού εἶναι παρών στό ἔργο Του.

Ὁ Θεός Σωτῆρας πού εἶναι παρών στό λαό Του.

Ὁ Θεός Πατέρας πού εἶναι παρών στόν Υἱό Του καί σ’ ὅλους ἐκείνους πού ζωογονεῖ τό ἅγιο Πνεῦμα καί ἀγαποῦν τόν Υἱό Του.

Εἶναι παρών σέ ὅλους τούς καιρούς, γιατί ἐξουσιάζει τόν χρόνο, Αὐτός πού εἶναι ὁ Πρῶτος καί ὁ Ἔσχατος.

* * * * *

Ἡ μυστηριώδης παρουσία τοῦ Θεοῦ.

Ἡ παρουσία τοῦ Θεοῦ ἐνῶ εἶναι πραγματική δέν εἶναι ὡστόσο ὑλική. Ἄν καί ἐκδηλώνεται μέ ἐνέργειες πού ἀντιλαμβάνονται οἱ σωματικές αἰσθήσεις τοῦ ἀνθρώπου παραμένει νά εἶναι παρουσία ἑνός πνευματικοῦ Ὄντος, πού δέν ὑπόκειται σέ ἔρευνα καί ἐγκόσμιες διαδικασίες.

Ὁ Θεός φανερώνεται στούς ἀνθρώπους μέ διάφορα σημεῖα καί τρόπους. Ἄλλοτε μέ τήν καταιγίδα, τήν βροντή, τήν φωτιά καί τόν ἄνεμο. Ἄλλοτε μέ τήν ἐλαφριά αὔρα στήν Ἐδέμ ἤ ὅταν συνομιλεῖ μέ τούς φίλους Του.

   Ἄλλωστε ὅσο καί ἄν εἶναι φωτεινά τά σημεῖα τῆς θεϊκῆς παρουσίας ὁ Θεός περιβάλλεται ἀπό μυστήριο. Εἶναι συγχρόνως φῶς καί γνόφος. Εἶναι κρυπτόμενος καί φανερούμενος.  

* * * * *

Οἱ ὅροι τῆς προσεγγίσεως τοῦ Θεοῦ

Γιά νά μπορέσει κανείς νά προσεγγίσει αὐτή τήν μυστηριώδη καί ἁγία παρουσία πρέπει νά διδαχθεῖ ἀπό τόν Θεό τούς ὅρους πού ἀπαιτοῦνται γι’ αὐτό.

α΄ Τήν ἀληθινή λατρεία πού προέρχεται ἀπό μιά πιστή καί καθαρή καρδιά

Ὁ Θεός εἶναι κοντά σ’ ἐκείνους πού βαδίζουν μαζί Του, ὅπως οἱ Πατριάρχες καί παρίστανται ἐνώπιόν Του, ὅπως ὁ Ἠλίας, πού ζοῦν μέ ἐμπιστοσύνη κάτω ἀπό τό βλέμμα Του, πού Τόν ἐπικαλοῦνται στίς ἀγνωνίες τους, πού ἀναζητοῦν τό καλό μέ ταπεινή καί συντετριμμένη καρδιά καί βοηθοῦν τούς δυστυχισμένους. Τέτοιοι πρέπει νά εἶναι οἱ πιστοί πού θά ζήσουν γιά πάντα ἄφθαρτοι, μαζί μέ τόν Θεό.

   β΄ Τήν δωρεά τοῦ Θεοῦ πού θεραπεύει τήν διαφθαρμένη ἀπό τήν ἁμαρτία καρδιά τοῦ ἀνθρώπου καί τήν ἀναγεννᾶ βάζοντας μέσα της τόν Νόμο Του καί τό Πνεῦμα Του.

* * * * *

Ὁ Ἰησοῦς Χριστός ἐκπλήρωση τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ

Ὁ Ἰησοῦς Χριστός ἐκπληρώνει τήν ὑπόσχεση τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ ἀνάμεσά μας. Τό ὄνομα πού δόθηκε στόν Προφήτη Ἡσαΐα «Ἐμμανουήλ» δηλώνει αὐτή τήν ἐκπλήρωση «Ὁ Θεός εἶναι μαζί μας». Μέ τήν σάρκωση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ ὁ Θεός φανερώθηκε καί ἔζησε ἀνάμεσά μας «Θεός ἐφανερώθη ἐν σαρκί».

Ὁ ἀναστημένος Κύριος ὑπόσχεται στούς μαθητές Του πρίν ἀναληφθεῖ καί χωρισθεῖ σωματικά ἀπ’ αὐτούς, ἄν θά ζεῖ μαζί μέ τόν Πατέρα Του στόν οὐρανό ὅτι θά εὑρίσκεται καί μαζί τους.

Εἶναι παρών στά πρόσωπα «τῶν ἐλαχίστων», τῶν ἀπεσταλμένων Του στό κήρυγμα τοῦ Εὐαγγελίου, στήν σύναξη τῶν μαθητῶν Του γιά νά προσευχηθοῦν καί νά ἐπικαλεσθοῦν τό Ὄνομά Του σ’ ἐκείνους πού Τόν δέχτηκαν μέ τήν πίστη τους καί πού τούς τρέφει μέ τό Σῶμα Του.

 

  Ἡ πληρότητα τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ.

Ἡ πληρότητα τῆς παρουσίας τοῦ Θεοῦ ἀνάμεσα στούς ἀνθρώπους θά πραγματοποιηθεῖ στά ἔσχατα ὅταν θά ἀκουσθεῖ ἡ οὐράνια φωνή « Ἰδοἡ σκηνὴ τοῦ Θεοῦ μετὰ τῶν ἀνθρώπων, καὶ σκηνώσει μετ' αὐτῶν, καὶ αὐτοὶ λαὸς αὐτοἔσονται, καὶ αὐτὸς ὁ Θεὸς μετ' αὐτῶν ἔσται» (Ἀποκαλύψεως κα΄, 3)

                                                                                                   15 Φεβρουαρίου 2014