logo


 Προτεραιότητες

 

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

 

Στήν πνευματική ζωή μας πρέπει τά πρτα πράγματα νά χουν τήν πρώτη θέση. Ὁ λόγος τοῦ Θεο μᾶς βοηθάει νά βροῦμε καί στή συνέχεια νά τοποθετήσουμε αὐτές τίς προτεραιότητες τῆς ζωῆς μας:

 

1. Τό πρτο καθῆκον μας στή ζωή εἶναι νά φροντίζουμε γιά τά πνευματικά ἀγαθά τοποθετώντας τίς βιοτικές μέριμνες καί ὑποθέσεις σέ δευτερεύουσα θέση, ἐμπιστευόμενοι τήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ γι’ αὐτά, ὅπως ὑπέδειξε ὁ Κύριος:

   «Ζητεῖτε δέ πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν δικαιοσύνην ατοῦ καί ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν. Μὴ οὖν μεριμνήσητε εἰς τὴν αὔριον, ἡ γὰρ αὔριον μεριμνήσει τὰ ἑαυτῆς· ἀρκετὸν τῇ ἡμέρᾳ ἡ κακία αὐτῆς» (Ματθαίου στ΄ 33-34)

Δηλαδή: «Γι’ ατό πρτα π’ λα νά πιζητετε τή βασιλεία το Θεο καί τήν πικρότηση το θελήματός του, κι λα ατά θά κολουθήσουν. Μήν γωνιτε, λοιπόν, γιά τό αριο, γιατί αριανή μέρα θά χει τίς δικές της φροντίδες, φτάνουν ο γνοιες τς κάθε μέρας».

            Οἱ ἄνθρωποι ἔχουν ἀνατρέψει αὐτή τήν τάξη μέ ἀποτέλεσμα νά μήν ἐνδιαφέρονται γιά τά πνευματικά ἀγαθά ἐπειδή νομίζουν, ὅτι δέν εἶναι σημαντικά. Τά δέ βιοτικά νά μήν μποροῦν νά τά ἐξασφαλίσουν παρά τήν ἐργώδη προσπάθειά τους.

Τά αἰτήματα γιά τά πνευματικά ἀγαθά προτάσσονται καί στήν προσευχή πού μᾶς δίδαξε ὁ Κύριός μας τό γνωστό μας «Πάτερ ἡμῶν, ἁγιασθήτω τό ὄνομά Σου, ἐλθέτω ἡ βασιλεία Σου, γεννηθήτω τό θέλημά Σου». Πρῶτα αὐτά καί μετά  τά δικά μας καί καθημερινά.

 

2. Τό πρτο ργο στόν γῶνα γιά τόν γιασμό μας εναι ἡ καθαρότητα τῆς καρδιᾶς, τοῦ νοῦ, τῆς συνειδήσεως. Ὅταν αὐτά εἶναι καθαρά καί φωτεινά τότε ὁλόκληρη ἡ ζωή μας εἶναι λουσμένη στό φῶς καί στήν ἀλήθεια, ὅπως δίδαξε ὁ Κύριος:

«Καθάρισον πρῶτον τἐντὸς τοῦ ποτηρίου καὶ τῆς παροψίδος, ἵνα γένηται καὶ τἐκτὸς αὐτῶν καθαρόν » (Ματθαίου κγ΄ 26 )

Δηλαδή : «Καθάρισε πρτα τά σωτερικό του ποτηριο καί το πιάτου, γιά νά χει ξία καί ξωτερική τους καθαρότητα»

 

«Ὁ λύχνος τοῦ σώματός ἐστιν ὁ ὀφθαλμός. ἐὰν οὖν ὁ ὀφθαλμός σου ἁπλοῦς ᾖ, ὅλον τὸ σῶμά σου φωτεινὸν ἔσται· ἐὰν δὲ ὁ ὀφθαλμός σου πονηρὸς ᾖ, ὅλον τὸ σῶμά σου σκοτεινὸν ἔσται. εἰ οὖν τὸ φῶς τὸ ἐν σοὶ σκότος ἐστί, τὸ σκότος πόσον;» (Ματθαίου στ΄ 22-23).

Δηλαδή : «Τό λυχνάρι το σώματος εναι τά μάτια. ν λοιπόν τά μάτια σου εναι γερά, λο τό σμα σου θά εναι στό φς. Ἄν μως τά μάτια σου εναι χαλασμένα, λο τό σμα σου θά εναι στό σκοτάδι. Κι ν τό φς πού χεις, μεταβληθε σέ σκοτάδι, σκέψου πόσο θά ’ναι τό σκοτάδι!»

 

3. Ἡ πρώτη ὑποχρέωσή μας στήν λατρεία τοῦ Θεοῦ εἶναι νά συμφιλιωθοῦμε μέ τόν ἀδελφό μας:

«Πρῶτον διαλλάγηθι τῷ ἀδελφῷ σου, καὶ τότε ἐλθὼν πρόσφερε τὸ δῶρόν σου» (Ματθαίου ε΄ 24)

Δηλαδή : «Ἄφησε κε, μπροστά στό θυσιαστήριο το ναο, τό δρο σου, καί πήγαινε νά συμφιλιωθες πρτα μέ τόν δερφό σου, καί στερα λα νά προσφέρεις τό δρο σου»

Ὁ Κύριος μᾶς προέτρεψε νά λέμε στήν προσευχή μας: 

«Ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν» (Ματθαίου στ΄ 12).

Πρῶτα συγχωροῦμε καί μετά ζητοῦμε νά μᾶς συγχωρέσει ὁ Θεός:

 

 

4. Ἡ πρώτη ποχρέωσή μας στς δελφικς σχέσεις πρίν διορθώσεις τόν ἄλλο εἶναι νά διορθώσεις τόν ἑαυτό σου:

«Πρῶτον ἔκβαλε τήν δοκόν ἐκ τοῦ ὀφθαλμοῦ σου». (Λουκς στ΄ 42 ).

Δηλαδή : «Βγάλε πρῶτα ἀπό τό μάτι σου τό δοκάρι καί τότε θά δεῖς καθαρά καί θά μπορέσεις νά βγάλεις τό σκουπιδάκι ἀπ’ τό μάτι τοῦ ἀδελφοῦ σου».

 

5. Ἡ πρώτη πρόσφορά μας στόν Θεό θά πρέπει νά εναι πρόσφορα το ἑαυτοῦ μας. Αὐτό  ἔπραξαν Θεσσαλονικεῖς, οἱ ὁποῖοι πρίν δώσουν τήν λεημοσύνη τους γιά τούς χριστιανούς τῆς Παλαιστίνης «αυτούς ἔδωκαν πρῶτον εἰς τόν Κύριον» ( Β΄ Κορινθίους η΄ 5), πίστεψαν δηλαδή καί ἀφιερώθηκαν στόν Κύριο.

Πρίν προσφέρεις ὅ, τιδήποτε ὁ Θεός ζητεῖ νά Τοῦ προσφέρεις τήν ψυχή σου.

 

6. Τήν πρώτη θέση στήν προσευχή μας χουν οἱ ἄλλοι κατά τήν ἀποστολική προτροπή:

«Πρῶτον ποιεῖσθε δεήσεις ὑπέρ…πάντων» (Α΄Τιμόθεον β΄ 1).

 

Ἄν ἐργασθοῦμε μέ μεθοδικότητα καί πομονή νά τίς πραγματοποιήσουμε αὐτές τίς προτεραιότητες στήν ζωή μας θά ἔχουμε δώσει νόημα στή ζωή  μας.