Προτεραιότητες
τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ
Στήν πνευματική ζωή μας πρέπει τά πρῶτα πράγματα νά ἔχουν τήν πρώτη θέση. Ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ μᾶς βοηθάει νά βροῦμε καί στή συνέχεια νά τοποθετήσουμε αὐτές τίς προτεραιότητες τῆς ζωῆς μας:
1. Τό πρῶτο καθῆκον μας στή ζωή εἶναι νά φροντίζουμε γιά τά πνευματικά ἀγαθά τοποθετώντας τίς βιοτικές μέριμνες καί ὑποθέσεις σέ δευτερεύουσα θέση, ἐμπιστευόμενοι τήν πρόνοια τοῦ Θεοῦ γι’ αὐτά, ὅπως ὑπέδειξε ὁ Κύριος:
«Ζητεῖτε δέ πρῶτον τήν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν δικαιοσύνην αὐτοῦ καί ταῦτα πάντα προστεθήσεται ὑμῖν. Μὴ οὖν μεριμνήσητε εἰς τὴν αὔριον, ἡ γὰρ αὔριον μεριμνήσει τὰ ἑαυτῆς· ἀρκετὸν τῇ ἡμέρᾳ ἡ κακία αὐτῆς» (Ματθαίου στ΄ 33-34)
Δηλαδή: «Γι’ αὐτό πρῶτα ἀπ’ ὅλα νά ἐπιζητεῖτε τή βασιλεία τοῦ Θεοῦ καί τήν ἐπικρότηση τοῦ θελήματός του, κι ὅλα αὐτά θά ἀκολουθήσουν. Μήν ἀγωνιᾶτε, λοιπόν, γιά τό αὔριο, γιατί ἡ αὐριανή μέρα θά ἔχει τίς δικές της φροντίδες, φτάνουν οἱ ἔγνοιες τῆς κάθε μέρας».
Οἱ ἄνθρωποι ἔχουν ἀνατρέψει αὐτή τήν τάξη μέ ἀποτέλεσμα νά μήν ἐνδιαφέρονται γιά τά πνευματικά ἀγαθά ἐπειδή νομίζουν, ὅτι δέν εἶναι σημαντικά. Τά δέ βιοτικά νά μήν μποροῦν νά τά ἐξασφαλίσουν παρά τήν ἐργώδη προσπάθειά τους.
Τά αἰτήματα γιά τά πνευματικά ἀγαθά προτάσσονται καί στήν προσευχή πού μᾶς δίδαξε ὁ Κύριός μας τό γνωστό μας «Πάτερ ἡμῶν, ἁγιασθήτω τό ὄνομά Σου, ἐλθέτω ἡ βασιλεία Σου, γεννηθήτω τό θέλημά Σου». Πρῶτα αὐτά καί μετά τά δικά μας καί καθημερινά.
2. Τό πρῶτο ἔργο στόν ἀγῶνα γιά τόν ἁγιασμό μας εἶναι ἡ καθαρότητα τῆς καρδιᾶς, τοῦ νοῦ, τῆς συνειδήσεως. Ὅταν αὐτά εἶναι καθαρά καί φωτεινά τότε ὁλόκληρη ἡ ζωή μας εἶναι λουσμένη στό φῶς καί στήν ἀλήθεια, ὅπως δίδαξε ὁ Κύριος:
«Καθάρισον πρῶτον τὸ ἐντὸς τοῦ ποτηρίου καὶ τῆς παροψίδος, ἵνα γένηται καὶ τὸ ἐκτὸς αὐτῶν καθαρόν » (Ματθαίου κγ΄ 26 )
Δηλαδή : «Καθάρισε πρῶτα τά ἐσωτερικό του ποτηριοῦ καί τοῦ πιάτου, γιά νά ἔχει ἀξία καί ἡ ἐξωτερική τους καθαρότητα»
«Ὁ λύχνος τοῦ σώματός ἐστιν ὁ ὀφθαλμός. ἐὰν οὖν ὁ ὀφθαλμός σου ἁπλοῦς ᾖ, ὅλον τὸ σῶμά σου φωτεινὸν ἔσται· ἐὰν δὲ ὁ ὀφθαλμός σου πονηρὸς ᾖ, ὅλον τὸ σῶμά σου σκοτεινὸν ἔσται. εἰ οὖν τὸ φῶς τὸ ἐν σοὶ σκότος ἐστί, τὸ σκότος πόσον;» (Ματθαίου στ΄ 22-23).
Δηλαδή : «Τό λυχνάρι τοῦ σώματος εἶναι τά μάτια. Ἄν λοιπόν τά μάτια σου εἶναι γερά, ὅλο τό σῶμα σου θά εἶναι στό φῶς. Ἄν ὅμως τά μάτια σου εἶναι χαλασμένα, ὅλο τό σῶμα σου θά εἶναι στό σκοτάδι. Κι ἄν τό φῶς πού ἔχεις, μεταβληθεῖ σέ σκοτάδι, σκέψου πόσο θά ’ναι τό σκοτάδι!»
3. Ἡ πρώτη ὑποχρέωσή μας στήν λατρεία τοῦ Θεοῦ εἶναι νά συμφιλιωθοῦμε μέ τόν ἀδελφό μας:
«Πρῶτον διαλλάγηθι τῷ ἀδελφῷ σου, καὶ τότε ἐλθὼν πρόσφερε τὸ δῶρόν σου» (Ματθαίου ε΄ 24)
Δηλαδή : «Ἄφησε ἐκεῖ, μπροστά στό θυσιαστήριο τοῦ ναοῦ, τό δῶρο σου, καί πήγαινε νά συμφιλιωθεῖς πρῶτα μέ τόν ἀδερφό σου, καί ὕστερα ἔλα νά προσφέρεις τό δῶρο σου»
Ὁ Κύριος μᾶς προέτρεψε νά λέμε στήν προσευχή μας:
«Ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν» (Ματθαίου στ΄ 12).
Πρῶτα συγχωροῦμε καί μετά ζητοῦμε νά μᾶς συγχωρέσει ὁ Θεός:
4. Ἡ πρώτη ὑποχρέωσή μας στὶς ἀδελφικὲς σχέσεις πρίν διορθώσεις τόν ἄλλο εἶναι νά διορθώσεις τόν ἑαυτό σου:
«Πρῶτον ἔκβαλε τήν δοκόν ἐκ τοῦ ὀφθαλμοῦ σου». (Λουκᾶς στ΄ 42 ).
Δηλαδή : «Βγάλε πρῶτα ἀπό τό μάτι σου τό δοκάρι καί τότε θά δεῖς καθαρά καί θά μπορέσεις νά βγάλεις τό σκουπιδάκι ἀπ’ τό μάτι τοῦ ἀδελφοῦ σου».
5. Ἡ πρώτη πρόσφορά μας στόν Θεό θά πρέπει νά εἶναι ἡ πρόσφορα τοῦ ἑαυτοῦ μας. Αὐτό ἔπραξαν ὁ Θεσσαλονικεῖς, οἱ ὁποῖοι πρίν δώσουν τήν ἐλεημοσύνη τους γιά τούς χριστιανούς τῆς Παλαιστίνης «ἑαυτούς ἔδωκαν πρῶτον εἰς τόν Κύριον» ( Β΄ Κορινθίους η΄ 5), πίστεψαν δηλαδή καί ἀφιερώθηκαν στόν Κύριο.
Πρίν προσφέρεις ὅ, τιδήποτε ὁ Θεός ζητεῖ νά Τοῦ προσφέρεις τήν ψυχή σου.
6. Τήν πρώτη θέση στήν προσευχή μας ἔχουν οἱ ἄλλοι κατά τήν ἀποστολική προτροπή:
«Πρῶτον ποιεῖσθε δεήσεις ὑπέρ…πάντων» (Α΄Τιμόθεον β΄ 1).
Ἄν ἐργασθοῦμε μέ μεθοδικότητα καί ὑπομονή νά τίς πραγματοποιήσουμε αὐτές τίς προτεραιότητες στήν ζωή μας θά ἔχουμε δώσει νόημα στή ζωή μας.