logo


Ἡ καινότητα τῆς ζωῆς μας

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

                                                                                                                       

            Μέ Δοξολογία καί Εὐχαριστία οἱ πιστοί θά εἰσέλθουμε στό Νέο Ἔτος πού ἡ χρηστότητα τοῦ Κυρίου μᾶς χαρίζει προσευχόμενοι νά διανύσουμε ὅλες τίς ἡμέρες του, ὅπως Ἐκεῖνος ἀπαιτεῖ:

            α´. Μέ ἀκλόνητη πίστη «δι᾽ ἀγάπης ἐνεργουμένη» (πρός Γαλάτας ε´ 6). Ἡ πίστη στόν Θεό γεννᾶ τήν ἀγάπη πού ἐκδηλώνεται πολυτρόπως στήν ζωή μας.

            β΄. Μέ ἐμπιστοσύνη σ᾽ Αὐτόν, πού εἶναι ὁ Κύριος, ὁ Κυβερνήτης καί ὁ Προνοητής τοῦ σύμπαντος κόσμου καί τῆς ζωῆς μας. Οἱ ὀφθαλμοί μας ἄς εἶναι στραμμένοι σ’ Ἐκεῖνον πού εἶναι ἄξιος ἐμπιστοσύνης, ἐπειδή κανείς δέν προδόθηκε καί δέν ντροπιάσθηκε ἀπ’ ὅσους ἤλπισαν σ’ Αὐτόν.

            γ´. Μέ βαθύ καί ἀνυπόκριτο σεβασμό στήν ἁγιότητά Του καί τήν δικαιοσύνη Του. Αὐτός εἶναι ὁ μοναδικός Ἅγιος καί ὁ Δίκαιος, πού δέν ἀποστρέφεται καί δέν καταδικάζει τόν μετανοοῦντα ἁμαρτωλό ὅταν μετανοεῖ καί δικαιώνει κάθε ἀδικούμενο, πολεμούμενο καί ζημιούμενο στήν ζωή.

            δ´. Μέ ταπείνωση καί ὑπακοή στό ἅγιο θέλημά Του πού ὑψώνει τόν ἄνθρωπο στήν θέση τοῦ τέκνου τοῦ Θεοῦ.

            ε´. Μέ ἀγάπη πρός ὅλους, ἀκόμη καί πρός τούς ἐχθρούς μας. Ἡ ἀγάπη εἶναι χαρακτηριστικό ἰδίωμα τοῦ Θεοῦ, ἡ φύση τοῦ Θεοῦ καί ἄθλημα τῶν μαθητῶν τοῦ Κυρίου μας.

            στ´. Μέ διαρκῆ εὐχαριστία γιά ὅλες τίς ἀφανεῖς καί φανερές δωρεές καί εὐεργεσίες Του. Αὐτός ἀνοίγει τό χέρι Του καί σκορπίζει τά ἀγαθά Του χωρίς νά περιμένει ἀνταπόδοση ἀπό τούς εὐεργετουμένους.

*

            Πέραν τῶν εὐχῶν ἐπισημαίνουμε τέσσαρες παραμέτρους πού φωτίζουν τίς ἐλπίδες μας καί τίς ἐπιδιώξεις μας γιά τό Νέο Ἔτος.

            α´. Στά δεδομένα τῆς διδασκαλίας τῆς ἁγίας Γραφῆς τό νέο ἐκφράζεται μέ τόν ὅρο καινούριο πού δηλώνει χρονικό προσδιορισμό καί μέ τόν ὅρο καινό ὡς πρός τήν φύση του, πού χαρακτηρίζει τό καλλίτερο ποιοτικά.

            Καί οἱ δύο ὅροι χρησιμοποιοῦνται γιά νά ἀποδώσουν ἀλήθειες τῆς πνευματικῆς ζωῆς καί σωτήριες ἐνέργειες τοῦ Θεοῦ. Ὁ πρῶτος ὑπογραμμίζει τό πρόσφατο τοῦ χαρακτήρα αὐτῶν τῶν θείων ἐνεργειῶν σέ σχέση μέ τό παρελθόν. Ὁ δεύτερος περιγράφει τήν ποιότητά τους ὡς διαφορετικές πραγματικότητες, ὑπέροχες, θεῖες.

            β´. Ὁ ἄνθρωπος καί ἡ γῆ παλαιώνουν ὅπως τά ἐνδύματα ἐπειδή εἶναι φθαρτά καί κτιστά. Στόν Θεό ὅμως δέν ὑπάρχει φθορά, ὅλα εἶναι νέα. Ἀπό τόν Θεό χαρίζεται καί τό καινούριο καί τό καινό.

            γ´. Ἐπειδή τό καινούριο θά παλαιωθεῖ καθώς ὁ χρόνος παρέρχεται καί συνεχῶς μεταβάλλεται μόνο τό καινό παραμένει ἄφθαρτο, ἀμετάβλητο καί αἰώνιο χωρίς τροπή, φθορά, ροή καί ἀφανισμό.

            Ὁ Κύριος μέ τήν ἐνανθρώπησή Του «καινοποίησε τά σύμπαντα» ἀπαλλάσσοντάς τα ἀπό τήν φθορά καί χαρίζοντάς τους τήν ἀφθαρσία.

            δ´. Ἡ Ἐκκλησία προσφέρει στόν ἄνθρωπο ὅλα τά νέα ἀγαθά καί τά ὑλικά καί τά πνευματικά:

 

 

 

Νέα γέννηση ἀπό τόν Θεό.

            «Ο οκ ξ αμτων, οδ κ θελματος σαρκς, οδ κ θελματος νδρς, λλ' κ Θεο γεννθησαν» (Ἰωάννου α΄ 13)      

            Δηλαδή : «Ἀπ’ τό Θεό γεννήθηκαν ατοί καί χι πό γυναίκας αμα, οτε πό πιθυμία νθρώπινη πιθυμία ντρα»

 

            «πεκρθη ησος· μν μν λγω σοι, ἐὰν μ τις γεννηθ ξ δατος κα Πνεματος, ο δναται εσελθεν ες τν βασιλεαν το Θεο» (Ἰωάννου γ´ 5, 6)

            Δηλαδή : «ησος το πάντησε: “Σέ βεβαιώνω πώς ν κανείς δέ γεννηθε πό τό νερό κι πό τό Πνεμα, δέν μπορε νά μπε στή βασιλεία το Θεο»

            «σοι δ λαβον ατν, δωκεν ατος ξουσαν τκνα Θεο γενσθαι, τος πιστεουσιν ες τ νομα ατο» (Ἰωάννου α´ 12)

            Δηλαδή : «Σ’ σους μως τόν δέχτηκαν καί πίστεψαν σ’ ατόν δωσε τό δικαίωμα νά γίνουν παιδιά το Θεο»

Νέα ζωή

            «Συνετφημεν ον ατ δι το βαπτσματος ες τν θνατον, να σπερ γρθη Χριστς κ νεκρν δι τς δξης το πατρς, οτω κα μες ν καιντητι ζως περιπατσωμεν» (Πρός Ρωμαίους στ´ 4)

            Δηλαδή : «Πραγματικά, τό βάπτισμά μας σημαίνει πώς συμμετέχουμε στό θάνατο καί στήν ταφή το Χριστο. Κι πως Πατέρας Θεός μέ τή δύναμή του νάστησε τό Χριστό πό τούς νεκρούς, τό διο κι μες μπορομε νά ζήσουμε μία νέα ζωή»

Νέος ἄνθρωπος

            «Κα νδυσμενοι τν νον τν νακαινομενον ες πγνωσιν κατ' εκνα το κτσαντος ατν » (Πρός Κολοσσαεῖς γ´ 10),

            Δηλαδή : «Καί ντυθήκατε τόν καινούργιο νθρωπο, πού νανεώνεται συνεχς σύμφωνα μέ τήν εκόνα το δημιουργο του, στε μέ τή νέα ζωή του νά φτάσει στήν τέλεια γνώση το Θεο »

 

Νέες καρδιές

            «Καί δώσω ὑμῖν καρδίαν καινήν καί πνεῦμα καινόν δώσω ἐν ὑμῖν καί ἀφελῶ τήν καρδίαν τήν λίθινην ἐκ τῆς σαρκός ὑμῶν καί δώσω ὑμῖν καρδίαν σαρκίνην» (Ἰεζεκιήλ λστ ´ 26)

            Δηλαδή : «Θά σᾶς δώσω καινούργια καρδιά καί θά βάλω μέσα σας νέο πνεῦμα. Θά ἀφαιρέσω ἀπό μέσα σας τήν πέτρινη καρδιά καί θά σᾶς δώσω καρδιά ζωντανή»

            «Κα τατ τινες τε· λλ πελοσασθε, λλ γισθητε, λλ δικαιθητε ν τ νματι το Κυρου ησο κα ν τ Πνεματι το Θεο μν» (Πρός Κορινθίους Α´ στ´ 11.)

            Δηλαδή : «Καί τέτοιοι σασταν κάποτε μερικοί· λλά μέ τή δύναμη το Κυρίου μς ησο καί μέ τήν νέργεια το Πνεύματος το Θεο καθαριστήκατε πό τήν μαρτία, γίνατε λαός το Θεο καί σωθήκατε πό τήν περχόμενη ργή το Θεο»

Νέα ὅραση,

            «πεκρθη ον κενος κα επεν· Ε μαρτωλς στιν οκ οδα· ν οδα, τι τυφλς ν ρτι βλπω » (Ἰωάννου θ´ 25)

            Δηλαδή : «κεῖνος τότε τούς πάντησε: «ν εναι μαρτωλός, δέν ξέρω· να ξέρω, πώς, ν μουν τυφλός, τώρα βλέπω».

            «Ε ον συνηγρθητε τ Χριστ, τ νω ζητετε, ο Χριστς στιν ν δεξι το Θεο καθμενος, τ νω φρονετε, μ τ π τς γς. πεθνετε γρ, κα ζω μν κκρυπται σν τ Χριστ ν τ Θε» (Πρός Κολοσσαεῖς γ´ 1-3.)

            Δηλαδή : «φο, λοιπόν, ναστηθήκατε μαζί μέ τό Χριστό, νά πιδιώκετε τά γαθά πού βρίσκονται στόν ορανό, κε πού κάθεται Χριστός στά δεξιά το Θεο· οἱ σκέψεις σας νά εναι στραμμένες πρός ατά κι χι πρός τό γήινα πράγματα. Γιατί πεθάνατε μαζί μέ τό Χριστό κι ζωή σς εναι κρυμμένη μαζί μέ τό Χριστό στό Θεό»

Νέο ὄνομα

            « χων ος κουστω τ τ Πνεμα λγει τας κκλησαις. Τ νικντι δσω ατ το μννα το κεκρυμμνου, κα δσω ατ ψφον λευκν, κα π τν ψφον νομα καινν γεγραμμνον, οδες οδεν ε μ λαμβνων» (Ἀποκαλύψεως β´ 17)

        Δηλαδή : «Ὅποιος ἔχει αὐτιά ἄς ἀκούσει τί λέει τό Πνεῦμα στίς ἐκκλησίες. Ὅποιος νικήσει, θά τοῦ δώσω ἀπό τό κρυμμένο μάννα, θά τοῦ δώ­σω καί μία ἄσπρη ψηφίδα, μ’ ἕνα καινούργιο ὄνομα γραμμένο πάνω της, πού δέ θά τό ξέρει κανένας ἄλλος ἐκτός ἀπ’ αὐτόν πού θά τήν πά­ρει»

 

Νέα συγγένεια

            «ρα ον οκτι στ ξνοι κα προικοι, λλ συμπολται τν γων κα οκεοι το Θεο, ποικοδομηθντες π τ θεμελίῳ τν ποστλων κα προφητν, ντος κρογωνιαου ατο ησο Χριστο, ν πσα οκοδομ συναρμολογουμνη αξει ες ναν γιον ν Κυρίῳ» (Πρός Ἐφεσίους β´ 19-21)

            Δηλαδή : «Δέν εστε, λοιπόν, πιά ξένοι καί χωρίς δικαιώματα, λλά νήκετε στό λαό το Θεο, στήν οκογένεια το Θεο. Προστεθήκατε κι σες στό οκοδόμημα πού χει θεμέλιό τους ποστόλους καί τούς προφτες κι κρογωνιαο λίθο ατόν τόν διο τό Χριστό. Μ’ ατόν δένεται λόκληρο τό οκοδόμημα καί μεγαλώνει, στε νά γίνει ναός γιος γιά τόν Κύριο»

 

            «Ο γρ λβετε Πνεμα δουλεας πλιν ες φβον, λλ' λβετε Πνεμα υοθεσας, ν κρζομεν· ββ πατρ. Ατ τ Πνεμα συμμαρτυρε τ πνεματι μν τι σμν τκνα Θεο. ε δ τκνα, κα κληρονμοι, κληρονμοι μν Θεο, συγκληρονμοι δ Χριστο, επερ συμπσχομεν να κα συνδοξασθμεν» (Πρός Ρωμαίους η΄ 15-17)

            Δηλαδή : «Γιατί τό Πνεμα πού σς δωσε Θεός δέν μπνέει φόβο γιά τό Θεό οτε κάνει τούς νθρώπους δούλους, λλά παιδιά το Θεο. Ατό τό Πνεμα μς δίνει τό θάρρος νά λέμε τό Θεό: «ββ, Πατέρα μου. Καί τό διο τό Πνεμα το Θεο διαβεβαιώνει τό δικό μας Πνεμα πώς εμαστε παιδιά το Θεο. Ἀφοῦ, λοιπόν, εμαστε παιδιά, εμαστε καί κληρονόμοι, κληρονόμοι το Θεο, πού θά μετάσχουμε μαζί μέ τό Χριστό στή θεϊκή δωρεά. φόσον συμμεριζόμαστε τά παθήματα το Χριστο, θά μετάσχουμε μαζί του καί στή δόξα του»

            Τόν καινούριο χρόνο ἄς ἀνακαινίσουμε τήν ὕπαρξή μας καί τήν ζωή μας μέ τήν καινότητα-ἁγιότητα τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι θά ἀνακαινισθεῖ ἡ φθαρμένη ἀπό τά πάθη μας κοινωνία καί θά ἐξέλθουμε ἀπό τήν πνιγηρή ἀλλοτρίωση τῆς ὑπάρξεώς μας, πού προκαλεῖ τήν πολυεπίπεδη καί πολύμορφη κρίση πού διερχόμαστε.

Χρόνια πολλά. Εὐλογημένο καί Σωτήριο τό Νέο ῎Ετος 2015.