logo


Ἀπό τήν πτώση στήν δόξα

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

                                               

            Ἡ πνευματική ζωή τοῦ πιστοῦ διέρχεται ἀπό τά στάδια, ὅπως καθορίζονται ἀπό τά θεόπνευστα κείμενα.

1ον. Ἡ  κατάσταση τῆς πτώσεως

            Αὐτή στήν βιβλική παράδοση χαρακτηρίζεται ὡς παλαιός ἄνθρωπος πού φθείρεται συνεχῶς ἀπό τήν ἁμαρτία. Τό αὐτεξούσιο τοῦ ἀνθρώπου ἀδυνατεῖ νά ἀντισταθεῖ στήν ἁμαρτία. Ὁ νοῦς του σκοτίζεται. Ἡ θέλησή του ἐξασθενεῖ. Οἱ ἐπιθυμίες του ἐκτρέπονται στά μάταια καί τά φθαρτά. Ὁ ὁρίζοντας τῆς ζωῆς του εἶναι σκοτεινός.

            Τήν κατάσταση αὐτή καλεῖται ὁ ἄνθρωπος νά τήν ἀκυρώσει μέ τήν συνεργασία τῆς δικῆς του θελήσεως καί τῆς θείας Χάριτος, ὅπως περιγράφεται στά ἐν συνεχείᾳ κείμενα:

            «φο βγάλατε πό πάνω σας τόν παλιό μαρτωλό αυτό σας μέ τίς συνήθειές του, καί ντυθήκατε τόν καινούργιο νθρωπο, πού νανεώνεται συνεχς σύμφωνα μέ τήν εκόνα το δημιουργο του, στε μέ τή νέα ζωή του νά φτάσει στήν τέλεια γνώση το Θεο» (Πρός Κολοσσαεῖς γ΄ 9-10)

            « παλιός μαρτωλός αυτός μς πέθανε στό σταυρό μαζί μέ τό Χριστό. τσι, παψε νά ζε μαρτωλός νθρωπος καί δέν εμαστε πιά πόδουλοι στό ζυγό τς μαρτίας» (Πρός Ρωμαίους στ΄ 6).

 

2ον.Ἡ νέα ἐν Χριστῷ κατάσταση

            Μέ τήν σάρκωση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ δίδεται ἡ δυνατότητα στόν ἄνθρωπο νά ἑνωθεῖ μέ τόν Ἰησοῦ Χριστό καί ἑνούμενος μαζί Του νά ἀποκτήσει νέες δυνατότητες ἐνισχυόμενος ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα πού ἀνακαινίζει τήν ὕπαρξή του.

            Ὁ Εὐαγγελιστής Ἰωάννης λέγει ὅτι ὁ ἄνθρωπος στήν κατάσταση αὐτή ἔχει γεννηθεῖ ἀπό τόν Θεό.

            «Σ’ σους μως τόν δέχτηκαν καί πίστεψαν σ’ ατόν δωσε τό δικαίωμα νά γίνουν παιδιά το Θεο Ἀπ’ τό Θεό γεννήθηκαν ατοί καί χι πό γυναίκας αμα, οτε πό πιθυμία νθρώπινη πιθυμία ντρα » (Ἰωάννου α΄ 12-13)

            «ποιος ἔχει γεννηθεῖ ἀπό τό Θεό καί εἶναι παιδί του παύει ν’ ἁμαρτάνει, γιατί ἡ δύναμη τῆς ζωῆς τοῦ Θεοῦ, πού τόν γέννη­σε, μένει μέσα του. Ἀφοῦ ὁ Θεός τόν γέννησε, δέν μπορεῖ νά συνεχί­σει νά ἁμαρτάνει» (Α΄ Ἰωάννου γ΄ 9)

 

3ον. Ἡ πάλη

            Ὡστόσο ὅμως ἀνάμεσα στίς δύο καταστάσεις διεξάγεται μιά πάλη γιά τό ποιά ἀπό τίς δύο  θά κυριαρχήσει. Ἀπό τήν μιά ἡ νοοτροπία, ἡ συμπεριφορά καί ἡ κατάσταση τοῦ παλαιοῦ ἀνθρώπου καί ἀπό τήν ἄλλη ἡ κατάσταση τῆς ἐν Χριστῷ ζωῆς πού ζεῖ ὁ ἄνθρωπος μαζί μέ τόν Χριστό καί ζωοποιεῖται ἀπό τό ἅγιο Πνεῦμα.

            Ὁ ἄνθρωπος καλεῖται νά νεκρώσει τόν παλαιό ἄνθρωπο καί ζήσει μαζί μέ τόν Χριστό

            Αὐτό τόν ἀγῶνα περιγράφει ζωηρά ὁ ἀπόστολος Παῦλος.

             «Γιατί ο μαρτωλές πιθυμίες εναι ντίθετες μέ τό Πνεμα, καί φυσικά τό Πνεμα ντίθετο μέ τίς μαρτωλές πιθυμίες. Ατά τά δύο ντιμάχονται τό να τό λλο, καί γι’ ατό λλωστε δέν κάνετε ατά πού θά θέλατε νά κάνετε» (Πρός Γαλάτας ε΄ 17)

            «Ἄς εχαριστήσουμε τό Θεό πού τό κανε ατό, μέ τό σωτήριο ργο το Κυρίου μς ησο Χριστο. ρα, λοιπόν, γώ διος, ν συμφων θεωρητικά μέ τό νόμο το Θεο, στήν πράξη εμαι ποταγμένος στό νόμο τς μαρτίας» (Πρός Ρωμαίους ζ΄ 25)

           

4ον. Ἡ νίκη-ὁ δοξασμός

            Ἡ κατά Χριστόν ζωή στεφανώνεται ἀπό τήν νίκη κατά τῆς ἁμαρτίας καί ὁδηγεῖ στήν δόξα τόν ἄνθρωπο. Οἱ ἀπόστολοι βεβαιώνουν τούς πιστούς ὅτι θά δοξασθοῦν μαζί μέ τόν Χριστό στήν Βασιλεία Του, ἐφόσον νικήσουν καί νεκρώσουν τόν παλαιό ἄνθρωπο .

            «Ὅταν Χριστός, πού εναι ληθινά ζωή μας, φανερωθε, τότε κι σες, στήν παρουσία του, θά φανερωθετε μαζί του δοξασμένοι» (Πρός Κολοσσαεῖς γ΄ 4)

             «Ἀγαπητοί μου, τώρα εἴμαστε παιδιά τοῦ Θεοῦ. Τί πρόκειται νά γίνου­με στό μέλλον δέν ἔχει ἀκόμα φανερωθεῖ. Ξέρουμε ὅμως πώς ὅταν ὁ Χριστός φανερωθεῖ στή δευτέρα παρουσία του, θά γίνουμε ὅμοιοι μ’ αὐτόν, γιατί θά τόν δοῦμε ὅπως πραγματικά εἶναι» (Α΄ Ἰωάννου γ΄ 2)