logo


Εἰρήνη : Πλήρωμα εὐτυχίας

Τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

                                                                       

Ὁ ἄνθρωπος ἐπιθυμεῖ τήν εἰρήνη ἀπό τά βάθη τῆς καρδιᾶς του, ἀλλά συχνά ἀγνοεῖ τήν φύση τοῦ ἀγαθοῦ τό ὁποῖο ἐπικαλεῖται μέ ὅλες τίς εὐχές του καί οἱ δρόμοι πού ἀκολουθεῖ γιά νά τό πετύχει δέν εἶναι πάντοτε οἱ δρόμοι τοῦ Θεοῦ. Γι’ αὐτό πρέπει νά μάθει ἀπό τήν ἱερή ἱστορία σέ τί συνίσταται ἡ ἀναζήτηση τῆς ἀληθινῆς εἰρήνης καί νά ἀκούσει τήν διακήρυξη τοῦ δώρου αὐτῆς, τῆς εἰρήνης ἀπό τό Θεό διά τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ.

1. Εἰρήνη καί εὐζωΐα.

 Στήν Ἁγία Γραφή ἡ εἰρήνη ἐξασφαλίζει μία ἥσυχη ζωή, τόν «καιρό τῆς εἰρήνης» πού εἶναι ἀντίθετη μέ τόν «καιρό τοῦ πολέμου». Δηλώνει τήν εὐμάρεια τῆς καθημερινῆς ὑπάρξεως, τήν κατάσταση τοῦ ἀνθρώπου πού ζεῖ σέ ἁρμονία μέ τήν φύση, τόν ἑαυτό του καί μέ τόν Θεό. Πιό συγκεκριμένα ἡ εἰρήνη εἶναι εὐλογία, ἀνάσταση, δόξα, πλοῦτος, σωτηρία, ζωή.

2. Εἰρήνη καί εὐτυχία

Νά εἶναι κάποιος καλά στήν ὑγεΊα του καί νά βρίσκεται σέ εἰρήνη εἶναι δύο παράλληλες ἐκφράσεις πού διαμορφώνουν τήν εὐτυχία τοῦ ἀνθρώπου. Ἡ εἰρήνη συνίσταται στήν ὁμόνοια, στήν ἀδελφική ζωή, ἐφ’ ὅσον ὁ οἰκεῖος, ὁ φίλος εἶναι ὁ ἄνθρωπος τῆς εἰρήνης. Στήν ἁγία Γραφή γιά νά ρωτήσει κάποιος γιά ἕνα ἄλλο ἐάν εἶναι καλά, λέγει : «Ἔχει εἰρήνη;».

                                                3. Εἰρήνη καί σωτηρία.

            Ἡ εἰρήνη ἀποτελεῖ μία κατάσταση πού πρέπει κάποιος νά κατακτήσει ἤ νά ὑπερασπισθεῖ. Εἶναι ἡ νίκη ἐναντίον κάποιου ἐχθροῦ. Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός μετά τήν ἀνάστασή Του, τήν νίκη Του ἐναντίον τοῦ Διαβόλου καί τοῦ θανάτου, ὅταν ἐμφανίσθηκε στούς Μαθητές Του τούς εὐλόγησε, λέγοντας «εἰρήνη ὑμῖν» (Λουκᾶ κδ΄ 36).

 

4. Εἰρήνη καί δικαιοσύνη.

Ὁ Κύριος λέγει ὅτι «οἱ δέ πραεῖς κληρονομήσουσι τήν γῆν καί κατατρυφήσουσι ἐπί πλήθει εἰρήνης» (Ψαλμοῦ λστ΄ 11 καί Παροιμιῶν γ΄ 2). Ἑπομένως ἡ εἰρήνη εἶναι τό σύνολο τῶν ἀγαθῶν πού παραχωροῦνται στό δίκαιο (πιστό καί ἐνάρετο ἄνθρωπο), ὅπως νά ἔχει μία γόνιμη γῆ, νά ἔχει ἀφθονία τροφῆς νά ζεῖ μέ ἀσφάλεια, νά κοιμᾶται χωρίς φόβο, νά νικάει τούς ἐχθρούς του καί νά πολλαπλασιάζεται καί ὅλα αὐτά τελικά τά ἀπολαμβάνει ἐπειδή ὁ Θεός εἶναι μαζί του.

Δέν εἶναι λοιπόν ἡ εἰρήνη ἀπουσία τοῦ πολέμου μόνο, ἀλλά εἶναι καί πλήρωμα εὐτυχίας.  

 

5. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος γιά τήν εἰρήνη.

Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος προσθέτοντας συνήθως στούς ἀσπασμούς τῶν ἐπιστολῶν του τήν χάρη κοντά στήν εἰρήνη δηλώνει ἔτσι τήν προέλευσή της καί τήν σταθερότητά της. Φανερώνει κυρίως τό δεσμό της μέ τήν ἀπολύτρωση.

Εὔχομαι, ὁ Θεός τῆς εἰρήνης νά σᾶς δώσει (σέ ὅλα) μόνιμη εἰρήνη (Πρός Θεσσαλονικεῖς Β’ γ’ 16).

Ὁ Θεός μᾶς ἔχει καλέσει νά ζοῦμε εἰρηνικά (Πρός Κορινθίους Α’ ζ’ 15)

Ὁ Θεός δέν εἶναι Θεός ἀκαταστασίας, ἀλλά Θεός εἰρήνης ( Πρός Α΄ Κορινθίους ιδ’ 33).

Ὁ Κύριός μας Ἰησοῦς Χριστός εἶναι ἡ εἰρηνή γιά μᾶς (Πρός Ἐφεσίους β’ 14

Ἡ εἰρήνη τοῦ Θεοῦ, πού δέν μπορεῖ νά κατανοηθεῖ ἀπό κανένα ἀνθρώπινο νοῦ, θά φρουρήσει τίς καρδιές καί τί σκέψεις σας (Πρός Φιλιππησίους δ’ 7).   

Ἡ εἰρήνη τοῦ Θεοῦ ἄς κυριαρχεῖ στίς καρδιές τῶν ἀνθρώπων. Γι’ αὐτή τήν εἰρήνη προσκληθήκατε, ὥστε νά γίνετε ἕνα σῶμα (Πρός Κολοσσαεῖς γ’ 15).

Ἄν εἶναι δυνατόν, προσπαθεῖτε, ὅσο ἐξαρτᾶται ἀπό σᾶς, νά ἔχετε εἰρήνη μέ ὅλους τούς ἄλλους ἀνθρώπους (Πρός Ρωμαίους ιβ’ 18).

Νά ζεῖτε μεταξύ σας  εἰρηνικά (Πρός Κορινθίους Β’ ιγ’ 11).

 

Δημοσιεύθηκε στήν Ἐφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ 11.7.2015