logo


Ἡ  Π ρ ο ε κ λ ε γ μ έ ν η  

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

 

Τήν 1η Σεπτεμβρίου ἀρχίζει τό νέο ἐκκλησιαστικό ἔτος πού ἐγκαινιάζει τόν ἐτήσιο κύκλο τῶν ἑορτῶν τῆς Ἐκκλησίας μας.

Σέ προηγούμενο σημείωμά μας τήν 31.8.2013 εἴχαμε ἐξηγήσει τά βιβλικά καί θεολογικά δεδομένα αὐτῆς τῆς ρυθμίσεως, πού ἐνῶ ὁ Μάρτιος εἶναι ὁ πρῶτος μῆνας τοῦ ἔτους γιά τήν κτίση θεωροῦμε πρῶτο μῆνα ἐκκλησιαστικά τόν ἕβδομο (μετρώντας πρῶτο τόν Μάρτιο), ὅπως ἰσχύει μέχρι σήμερα.

Στόν ἐτήσιο κύκλο τῶν ἑορτῶν ἡ Ἐκκλησία ἑορτάζει ἕνα καί μοναδικό γεγονός τήν ἐνανθρώπιση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, τό μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας, τήν φροντίδα τοῦ Θεοῦ γιά τήν λύτρωση μας ἀπό τίς συνέπειες τῆς παραβάσεως τῆς ἐντολῆς Του καί τῆς ἐκπτώσεώς μας ἀπό τήν μετά τοῦ Θεοῦ Δημιουργοῦ κοινωνία καί τήν πνευματική ἀποκατάστασή μας.

Μέ τίς διάφορες ἑορτές ἑορτάζονται διάφορες φάσεις αὐτοῦ τοῦ μοναδικοῦ γεγονότος. Ἔτσι ὁ ἑορτολογικός κύκλος ἀνοίγει μέ τήν γέννηση τῆς Θεοτόκου, πού διακόνησε τό μυστήριο τῆς σαρκώσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ.

Ἡ ζωή τῆς Παναγίας Παρθένου Μαρίας τῆς Θεομήτορος δέν ἀρχίζει, ὅπως ἡ δική μας, μέ τή γέννηση. Ἡ Παρθένος Μαρία εἶχε ζωή καί ἱστορία πολύ πρίν γεννηθεῖ. Ἦταν γνωστή: α΄. στήν Πρόνοια τοῦ Δημιουργοῦ Θεοῦ, β΄. στή σκέψη καί στήν καρδιά τῶν προσδοκούντων τήν ἔλευση τοῦ Λυτρωτοῦ, ἀπό ὅλες τίς γενεές, πού ἔζησαν  πρίν ἀπό τή γέννησή της, γ΄. στίς προφητεῖες τῶν Προφητῶν καί Δικαίων. Συνεχίζει νά ζεῖ δοξασμένη στήν αἰώνια βασιλεία τοῦ Θεοῦ.  

 

 

α΄. Στήν Πρόνοια τοῦ Δημιουργοῦ Θεοῦ.

Ἡ Παναγία προϋπῆρξε στήν Πρόνοια τοῦ Δημιουργοῦ μέ τρόπο πολύ διαφορετικό ἀπ’ ὅ, τι συμβαίνει μέ τά ἄλλα πλάσματα.

Αὐτό προκύπτει ἀπό τήν θαυμαστή προφητεία πού λέχθηκε ἀπό τόν Θεό ἀμέσως μετά τήν παράβαση τῆς ἐντολῆς Του ἀπό τούς Πρωτοπλάστους στόν Παράδεισο, ὅτι ὁ ἀπόγονος τῆς γυναικός θά συνέτριβε τήν κεφαλή τοῦ ὄφεως, ἤτοι τοῦ παμπονήρου καί δολίου Διαβόλου (Γενέσεως γ’, 53).

Στήν προφητεία αὐτή βλέπουμε τόν ἐξαιρετικό προορισμό τῆς Παρθένου Μαρίας στό μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας γιά τήν σωτηρία τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων. Αὐτό τό προορισμό κλήθηκε ἡ ταπεινή Κόρη τῆς Ναζαρέτ νά ἀποδεχθεῖ καί νά ἐκπληρώσει, ὅταν τήν ἐπισκέφθηκε ὁ Ἀρχάγγελος Γαβριήλ κάλεσε τήν Παρθένο Μαρία νά συνεργασθεῖ στό Μυστήριο τῆς ἐνανθρωπήσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ (Λουκᾶ α΄ 26-38).

β΄. Στήν σκέψη τῶν ἀνθρώπων.

Ἀπό τό προαιώνιο σχέδιο τοῦ Δημιουργοῦ, ἄς περάσουμε στήν «ἐν χρόνῳ» ἐκτέλεσή Του.

Ἡ ὑπόσχεση τοῦ Θεοῦ ἦταν γιά τόν Ἀδάμ καί τήν Εὔα ἀκτίνα φωτός στή ζοφερή νύχτα πού βρέθηκαν μετά τήν παράβαση τῆς ἐντολῆς. Κατάλαβαν ὅτι ἡ δυστυχία τους κάποτε θά τελείωνε, τό σφάλμα τους θά διορθωνόταν καί μιά γυναίκα θά γεννοῦσε Ἐκεῖνον πού θά συνέτριβε τήν κεφαλή τοῦ φιδιοῦ, δηλαδή θά διέλυε τό βασίλειο τοῦ Σατανᾶ καί θά ἐγκαθιστοῦσε τήν βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Αὐτή ἡ παρηγορία μεταφερόταν ἀπό γενιά σέ γενιά.

γ΄. Προφητεῖες γιά τήν Παρθένο Μαρία

Ἡ ὑπόσχεση τοῦ Θεοῦ στούς Προπάτορες ἀνανεωνόταν στούς  κατοπινούς αἰῶνες μέ τούς Προφῆτες πού τήν φώτισαν πιό λεπτομερειακά ἀπό τόν Ἡσαΐα (ζ΄ 13-15), ἀπό τούς Ψαλμούς, τό Ἆσμα Ἀσμάτων (4,7), τόν Ἱεζεκιήλ (4, 4,2), τόν Ἀββακούμ (5,2), τόν  Ἱερεμίας (31,22) καί ἄλλους πολλούς.

δ΄. Ἡ οὐράνια δόξα τῆς Παρθένου Μαρίας

Στήν ἁγία Γραφή ἀναφέρεται καί ἡ αἰώνια δόξα τῆς ἐνδόξου Ὑπερευλογημένης Ἀειπαρθένου καί Θεοτόκου Μαρίας ὅπως στό 12ο κεφάλαιο τῆς Ἀποκαλύψεως