logo


Ἀπό τήν ἀπαξία τῆς πτώσεως στήν αἰώνια δόξα

Τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

 

            Οἱ ἅγιοι ἀπόστολοι περιγράφουν τήν πνευματική πορεία καί ἐξέλιξη τοῦ ἀνθρώπου γιά νά ἀποκτήσει τήν πρέπουσα αὐτογνωσία.

1. Ἡ πρώτη ἐκτίμηση ἀφορᾶ τήν περίοδο πού ὁ ἄνθρωπος ζεῖ χωρίς πίστη, χωρίς Θεό. Αὐτή ἡ ζωή χαρακτηρίζεται ὅτι εἶναι ζωή δουλείας στίς ἐπιθυμίες τοῦ ἁμαρτωλοῦ ἐγώ μας.

«Ζούσαμε τότε σύμφωνα μέ τίς παιτήσεις ατο δ τοῦ κόσμου, πακούοντας στόν ρχοντα τν πονηρν δυνάμεων πού βρίσκονται νάμεσα σ’ ορανό καί γ, στό σατανικό Πνεμα πού ξακολουθε νά ξουσιάζει σους δέν πακον στό Θεό. Ἔτσι, σάν κι ατούς, ζούσαμε κάποτε κι μες λοι: μασταν δολοι στίς πιθυμίες μας καί κάναμε ,τι θελε τό μαρτωλό γώ μας. Κι μαρτωλή μας φύση μς δηγοσε, πως καί τούς πόλοιπους νθρώπους, σέ πράξεις πού προκαλοσαν τήν ργή το Θεοῦ...Κι σες σασταν ποκλεισμένοι πό τήν κοινότητα το λαο το Θεο κι πό τίς ποσχέσεις πού δωσε Θεός· ζούσατε στόν κόσμο χωρίς λπίδα καί χωρίς Θεό» (Ἐφεσίους β΄ 2-3, 12).

2. Ἡ δεύτερη ἐκτίμηση ἀφορᾶ τήν περίοδο πού δεχθήκαμε τήν πίστη καί τήν σωτηρία ἀπό τό Θεό.

« Ὁ Θεός μως μς γάπησε, γιατί εναι πλούσιος σέ λεος κι χει πέραντη γάπη. Κι ν μασταν πνευματικά νεκροί ξαιτίας τν παραπτωμάτων μας, μς ξανάδωσε ζωή μαζί μέ τό Χριστό. Μέ τή χάρη του χετε σωθε. Μᾶς νάστησε μαζί μέ τόν ησο Χριστό καί μς βαλε νά καθίσουμε μαζί μ’ ατόν στά οράνια. Κι τσι, μέ τήν γάπη πού μς δειξε διά το ησο Χριστο, φανερώνει στίς μελλοντικές γενιές πόσο περβολικά γενναιόδωρη εναι χάρη του. Πραγματικά, μέ τή χάρη του σωθήκατε διά τς πίστεως. Κι ατό δέν εναι δικό σας κατόρθωμα λλά δρο Θεο. Δέ σωθήκατε μέ τά δικά σας ργα κι τσι κανείς δέν μπορε νά καυχηθε γι’ ατό. Γιατί εμαστε δημιούργημα το Θεο, ποος διά το ησο Χριστο μς κανε καινούργιους νθρώπους, γιά νά μπορομε νά κάνουμε καλά ργα, πού τά προετοίμασε Θεός, γιά νά εναι μ’ ατά γεμάτη ζωή μας» (Ἐφεσίους β΄ 4-10).

3. Οἱ καρποί διά τῆς πίστεως υἱοθεσίας μας.

Ἀφοῦ μέ τήν πίστη ὑψωθήκαμε στήν κατάσταση καί τήν θέση τῶν τέκνων τοῦ Θεοῦ μετέχουμε στήν ὑπόσχεση ὅτι ὁ Θεός μᾶς ἐπιφυλάσσει αἰώνια τιμή καί ζωή.

«γαπητοί μου, τώρα εἴμαστε παιδιά τοῦ Θεοῦ. Τί πρόκειται νά γίνου­με στό μέλλον δέν ἔχει ἀκόμα φανερωθεῖ. Ξέρουμε ὅμως πώς ὅταν ὁ Χριστός φανερωθεῖ στή δευτέρα παρουσία Του, θά γίνουμε ὅμοιοι μ’ Αυτόν, γιατί θά τόν δοῦμε ὅπως πραγματικά εἶναι» (Α΄ Ἰωάννου γ΄ 2)

4. Ἡ ἀπαίτηση γιά ζωή συνεπή στήν θεία κλήση.

Αὐτή ἡ αἰώνια προοπτική ἀπαιτεῖ συνέπεια καί πιστότητα.

Δηλαδή : «Σς παρακαλ, λοιπόν, γώ πού εμαι φυλακισμένος γιά τόν Κύριο νά ζετε μέ τρόπο ντάξιο κείνου πού σς κάλεσε στή νέα ζωή» (Ἐφεσίους δ΄ 1).

Ὁ Κύριος θά ἐπαινέσει ὅσους ἐπιδείξουν πιστότητα στήν κλήση τοῦ Θεοῦ:

«Εγε, καλέ καί μπιστε δολε! ποδείχτηκες ξιόπιστος σέ μικρές ποθέσεις, γι’ ατό θά σού μπιστευτ μεγαλύτερες. λα νά γιορτάσεις μαζί μου» (Ματθαίου κε΄, 21)

5. Ὁμολογία τῆς εὐεργεσίας

Ὅταν συνειδητοποιοῦμε τί εἴμαστε καί τί μᾶς χάρισε ὁ Θεός Πατέρας ἀπό ποιό βυθό καταπτώσεως μᾶς ἀνέσυρε καί σέ ποιό ὕψος μᾶς ἀναβίβασε ὁμολογοῦμε τήν εὐεργεσία, τήν χάρη καί τήν δωρeά.

«Μέ τή χάρη μως το Θεο γινα ατό πού γινα· κι ατή χάρη πρός μένα δέν πρξε καρπη» (Α΄ Κορινθίους ιε΄ 10)