logo


Ἡ  Ἀ π ό ρ ρ ι ψ η  τ ο ῦ   Χ ρ ι σ τ ο ῦ

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

           

            Στά ἱερά εὐαγγέλια ἀναφέρονται παραδείγματα ἀνθρώπων πού δέχθηκαν τήν θεία πρόσκληση, ἀνταποκρίθηκαν σ’ αὐτή καί ἀφιερώθηκαν μέ μετάνοια καί πίστη στόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό.

            Ἀναφέρονται ὅμως παραλλήλως καί παριπτώσεις ἄλλων πού ἀπέρριψαν τόν Ἰησοῦ Χριστό.

α΄ Οἱ Γεργεσηνοί (Ματθαίου η΄ 28-34)

            «Κα λθντι ατ ες τ πραν ες τν χραν τν Γεργεσηνν πντησαν ατ δο δαιμονιζμενοι κ τν μνημεων ξερχμενοι, χαλεπο λαν, στε μ σχειν τιν παρελθεν δι τς δο κενης. κα δο κραξαν λγοντες· Τ μν κα σο, ησο υἱὲ το Θεο; λθες δε πρ καιρο βασανσαι μς; ν δ μακρν π' ατν γλη χορων πολλν βοσκομνη. ο δ δαμονες παρεκλουν ατν λγοντες· Ε κβλλεις μς, πτρεψον μν πελθεν ες τν γλην τν χορων. κα επεν ατος· πγετε. ο δ ξελθντες πλθον ες τν γλην τν χορων · κα δο ρμησεν πσα γλη τν χορων κατ το κρημνο ες τν θλασσαν, κα πθανον ν τος δασιν. ο δ βσκοντες φυγον, κα πελθντες ες τν πλιν πγγειλαν πντα κα τ τν δαιμονιζομνων. κα δο πσα πλις ξλθεν ες συνντησιν τ ησο, κα δντες ατν παρεκλεσαν πως μεταβ π τν ρων ατν »

            Δηλαδή : «Ὅταν φτασε στήν πέναντι χθη, στήν περιοχή τν Γεργεσηνν, τόν συνάντησαν δύο δαιμονισμένοι πο ρχονταν πό τά μνήματα, τόσο φοβεροί, πού κανένας δέν τολμοσε νά περάσει πό κενο τό δρόμο Καί μέ κραυγές το επαν: «Τί δουλειά χεις σύ μ’ μς, Υέ το Θεο; ρθες δ γιά νά μς βασανίσεις πρίν τήν ρα μας;» Μακριά π’ ατούς βοσκε να κοπάδι πό πολλούς χοίρους. Καί ο δαίμονες τόν παρακαλοσαν λέγοντας: «ν εναι νά μς διώξεις, φησέ μας νά πμε στό κοπάδι τν χοίρων». Κι’ κενος τούς επε: «Πηγαίνετε. Ατοί βγκαν καί πγαν στό κοπάδι τν χοίρων. Καί λο τό κοπάδι τν χοίρων ρμησε καί γκρεμίστηκε στή λίμνη καί πνίγηκαν μέσα στά νερά. Τότε ο βοσκοί φυγαν, πγαν στήν πόλη καί νάγγειλαν λα τά συμβάντα καί ,τι γινε μέ τούς δαιμονισμένους. Βγῆκε τότε λη πόλη νά συναντήσει τόν ησο, κι ταν τόν εδαν, τόν παρακάλεσαν νά φύγει πό τήν περιοχή τους »

            Ὁ Κύριός μας περιοδεύοντας στήν περιοχή τῆς ἀνατολικῆς ὄχθης τοῦ Ἰορδάνου στήν περιοχή πού σήμερα ἀνήκει στήν Ἰορδανία ἔξω ἀπό τήν πόλη τῶν Γεργέσων συναντήθηκε μέ δύο δαιμονισμένους. Εἶχε μιά συνομιλία μέ τά δαιμόνια πού μιλοῦσαν μέ τά στόματα τῶν δαιμονισμένων καί Τοῦ ζήτησαν ἀφοῦ θά τούς ἐξεδίωκε ἀπό τούς ἀνθρώπους νά τούς ἐπιτρέψει νά εἰσέλθουν σέ μιά ἀγέλη χοίρων πού ἔβοσκε στήν περιοχή. Ἀπαγορευόταν στούς Ἰσραηλῖτες νά τρώγουν καί νά ἐκτρέφουν χοιρινά. Ὁ Κύριος τούς ἐπέτρεψε καί ἡ ἀγέλη τῶν ζώων ὁδηγούμενη ἀπό τούς δαίμονες κρημνίστηκε στήν λίμνη καί πνίγηκε.

            Ὅταν οἱ κάτοικοι τῶν Γεργέσων πληροφορήθηκαν τό γεγονός βγῆκαν ὅλοι μαζί νά συναντήσουν τόν Κύριο καί Τόν παρεκάλεσαν νά φύγει ἀπό τήν περιοχή τους, ἐπειδή μέ τό θαῦμα ζημιώθηκαν ἀπό τήν ἀπώλεια τῶν ζώων.

            Οἱ Γεργεσηνοί ἐδίωξαν τόν Κύριο ἐπειδή ἔβλαψε τά ὑλικά συμφέροντά τους.

※  ※  ※

β΄ Οἱ Ναζαρηνοί  (Μάρκου στ΄ 1-5).

            «Κα ξλθε κεθεν κα λθεν ες τν πατρδα αυτο· κα κολουθοσιν ατ ο μαθητα ατο. κα γενομνου σαββτου ρξατο ν τ συναγωγ διδσκειν· κα πολλο κοοντες ξεπλσσοντο λγοντες· Πθεν τοτ τατα; κα τς σοφα δοθεσα ατ, κα δυνμεις τοιαται δι τν χειρν ατο γνονται; οχ οτς στιν τκτων, υἱὸς τς Μαρας, δελφς δ ακβου κα ωσ κα οδα κα Σμωνος; κα οκ εσν α δελφα ατο δε πρς μς; κα σκανδαλζοντο ν ατ. λεγε δ ατος ησος τι Οκ στι προφτης τιμος ε μ ν τ πατρδι ατο κα ν τος συγγενσι κα ν τ οκίᾳ ατο »

            Δηλαδή : «φυγε πό κε ησος κι ρθε στήν πατρίδα του. Ο μαθητές του τόν κολουθοσαν. τό Σάββατο ρχισε νά διδάσκει στή συναγωγή. Πολλοί πού τόν κουγαν ποροσαν κι λεγαν: «πό πο τά κατέχει ατά; Καί ποιά εναι σοφία ατή πού το δόθηκε; Πς κάνει τέτοια θαύματα μέ τά χέρια του; Αὐτός δέν εναι ξυλουργός, γιός τς Μαρίας κι δελφός του ακώβου, το ωσήφ, το ούδα καί το Σίμωνα; Κι ο δελφές του δέ μένουν δ στόν τόπο μας; «Κι ατό τούς δημιουργοσε μπόδιο νά τόν πιστέψουν. Κι’ ησος τούς λεγε: «Δέν πάρχει προφήτης πού νά μήν τόν περιφρονον ο συμπατριτες του, ο συγγενες του κι οκογένειά του». Κι΄ τσι δέν μποροσε νά κάνει κε κανένα θαμα, παρά μόνο κούμπησε τά χέρια του σέ λίγους ρρώστους καί τούς θεράπευσε. Κι΄ μενε κατάπληκτος πό τήν πιστία τους »

 

            Ὁ Κύριος μετά τό βάπτισμά Του στόν Ἰορδάνη ἀπό τόν Ἰωάννη τόν Πρόδρομο ἄρχισε νά κηρύττει καί νά περιοδεύει στήν περιοχή τῆς Γαλιλαίας. Κατά τήν διάρκεια τῆς πρώτης περιοδείας Του ἐπισκέφθηκε μαζί μέ τούς Μαθητές Του τήν Ναζαρέτ πού μεγάλωσε. Ἕνα Σάββατο κατά τήν διάρκεια ἐκείνης τῆς ἐπισκέψεως Του πῆγε μέ τούς Μαθητές Του στήν Συναγωγή, πού ἦσαν συγκεντωμένοι οἱ πατριῶτες Του καί κατά τήν συνήθειά Του μίλησε στούς συγκεντρωμένους πατριῶτες Του.  Αὐτοί διερωτῶντο πῶς εἶχε τόση σοφία ὅταν δίδασκε, πῶς ἔκανε θαύματα ἐνῶ κατήγετο ἀπό μία φτωχή καί ἄσημη οἰκογένεια. Ἡ καταγωγή Του τούς δημιούργησε ἐμπόδιο νά Τόν πιστέψουν. Ἐκεῖνος ἔμεινε κατάπληκτος ἀπό τήν ἀπιστία τους.

            Τόν εἶχαν ἀπορρίψει ἕνεκα τῆς ἄσημης καταγωγῆς Του.

※  ※  ※

γ΄ Ὁ Πιλᾶτος (Ἰωάννου ιη΄)

            Ὅταν ὁ Πιλᾶτος ἀνέκρινε τόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό διεπίστωσε, ὅτι  ἦταν ἀθῶος καί ἀποπειράθηκε μέ τέσσερεις διαφορετικούς τρόπους νά Τόν ἐλευθερώσει. Ὅταν οἱ Ἰουδαῖοι ἀντιλήφθηκαν αὐτή τήν πρόθεση τοῦ Πιλάτου τοῦ ἔθεσαν τό δίλημμα ἤ νά καταδικάσει τόν Ἰησοῦ Χριστό σέ θάνατο, ὅπως τοῦ ζητοῦσαν ἐπίμονα ἤ θά τόν κατήγγειλαν στόν αὐτοκράτορα καί θά ἔχανε τό ἀξίωμα καί τήν δόξα τῆς ἐξουσίας του.

            Προτίμησε νά καταδικάσει τόν ἀθῶο γιά νά μή χάσει τήν δόξα τοῦ ἀξιώματός του.

※  ※  ※

 

 

δ΄ Οἱ Θεσσαλονικεῖς (Πράξεων ιζ΄ 1-9)

            «Διοδεσαντες δ τν μφπολιν κα πολλωναν λθον ες Θεσσαλονκην, που ν συναγωγ τν ουδαων. κατ δ τ εωθς τ Παλ εσλθε πρς ατος, κα π σββατα τρα διελγετο ατος π τν γραφν, διανογων κα παρατιθμενος τι τν Χριστν δει παθεν κα ναστναι κ νεκρν, κα τι οτς στιν Χριστς, ησος ν γ καταγγλλω μν. κα τινες ξ ατν πεσθησαν κα προσεκληρθησαν τ Παλ κα τ Σλ, τν τε σεβομνων λλνων πολ πλθος γυναικν τε τν πρτων οκ λγαι. Προσλαβμενοι δ ο πειθοντες ουδαοι τν γοραων τινς νδρας πονηρος κα χλοποισαντες θορβουν τν πλιν, πιστντες τε τ οκίᾳ Ἰάσονος ζτουν ατος γαγεν ες τν δμον· μ ερντες δ ατος συρον τν Ἰάσονα κα τινας δελφος π τος πολιτρχας, βοντες τι Ο τν οκουμνην ναστατσαντες οτοι κα νθδε πρεισιν, ος ποδδεκται Ἰάσων· κα οτοι πντες πναντι τν δογμτων Κασαρος πρσσουσι, βασιλα τερον λγοντες εναι ησον. τραξαν δ τν χλον κα τος πολιτρχας κοοντας τατα. κα λαβντες τ κανν παρ το Ἰάσονος κα τν λοιπν πλυσαν ατος»

            Δηλαδή : «Πέρασαν πό τήν μφίπολη καί τήν πολλωνία καί ρθαν στή Θεσσαλονίκη, που πρχε συναγωγή τν ουδαίων. Ὁ Παλος σύμφωνα μέ τή συνήθειά του πγε στή συναγωγή, καί τρία Σάββατα συνέχεια συζητοσε μαζί τους, ἑρμηνεύοντας τή Γραφή καί δείχνοντας πώς σύμφωνα μ’ ατήν Μεσσίας πρεπε νά πάθει καί ν’ ναστηθε πό τούς νεκρούς. «Καί ατός Μεσσίας εναι ησος, ατός πού γώ σς κηρύττω», τούς λεγε. Μερικοί πό ατούς πείστηκαν καί γιναν μαθητές το Παύλου καί το Σίλα· πό τούς λληνες πού ταν προσήλυτοι πίστεψε πλθος πολύ, καί πό τίς γυνακες πού εχαν πιρροή στήν κοινωνία πίστεψαν χι καί λίγες. Τότε ο ουδαοι πού δέν πίστεψαν, προσέλαβαν μερικούς πονηρούς νθρώπους, πό κείνους πού τριγυρίζουν στήν γορά, ξεσήκωσαν τόν χλο καί δημιούργησαν ταραχές στήν πόλη. Στάθηκαν μπροστά στό σπίτι το άσονα καί θελαν νά φέρουν τόν Παλο καί τό Σίλα στή λαϊκή συνέλευση. Ἐπειδή μως δέν τούς βρκαν, συραν τόν άσονα καί μερικούς λλους χριστιανούς μπροστά στούς ρχοντες τς πόλης καί κραύγαζαν: «Ατοί πού ναστάτωσαν τήν οκουμένη ρθαν κι δ! Αὐτούς τούς φιλοξενε άσων. λοι τους παραβαίνουν τούς νόμους το ατοκράτορα καί σχυρίζονται τι πραγματικός βασιλιάς εναι λλος, ησος». Μ’ ατά τά λόγια ναστάτωσαν τό λαό καί τούς ρχοντες τς πόλης πού τ’ κουγαν. Οἱ ρχοντες, φο πραν χρηματικά γγύηση πό τόν άσονα καί πό τούς λλους, τούς φησαν λεύθερους»

            Ὁ ἀπόστολος Παῦλος μετά τούς Φιλίππους μετέβη στήν Θεσσαλονίκη. Κατά τήν συνήθεια του ἐπισκεπτόταν πρῶτα τήν Συναγωγή τῶν Ἰουδαίων στούς ὁποίους ἐκήρυττε τήν διδασκαλία τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ.

            Μερικοί Ἰουδαῖοι πού διαφωνοῦσαν μέ τό κήρυγμα του ἀναστάτωσαν τήν πόλη καί ἀνάγκασαν τόν ἀπόστολο Παῦλο νά φύγει κατευθυνόμενος πρός τήν Βέροια.

            Ὁ θρησκευτικός φανατισμός τους στάθηκε ἐμπόδιο νά πιστέψουν στόν Χριστό.

※ ※ ※

Οἱ Ἀθηναῖοι(Πράξεων ιζ΄ 33-34)

            «κοσαντες δ νστασιν νεκρν ο μν χλεαζον, ο δ επον· κουσμεθ σου πλιν περ τοτου. κα οτως Παλος ξλθεν κ μσου ατν. τινς δ νδρες κολληθντες ατ πστευσαν, ν ος κα Διονσιος ρεοπαγτης κα γυν νματι Δμαρις κα τεροι σν ατος »

            Δηλαδή : «Ὅταν κουσαν γιά νάσταση νεκρν, λλοι κορόιδευαν κι λλοι επαν: “Θά μς τά ξαναπες μίαν λλη φορ». Τότε Παλος φυγε π’ νάμεσά τους. Μερικοί μως ντρες προσκολλήθηκαν σ’ ατόν κι γιναν χριστιανοί κι νάμεσά τους καί Διονύσιος ρεοπαγίτης, καθώς καί μία γυναίκα πού λεγόταν Δάμαρις, καί λλοι μαζί μ’ ατούς »

            Ὁ ἀπόστολος Παῦλος μετά τήν Βέροια ἐπισκέφθηκε τήν Ἀθήνα τό 51 μ.Χ. καί ἀφοῦ περιηγήθηκε γιά ἀρκετές ἡμέρες στήν πόλη τελικά ὁδηγήθηκε στόν Ἄρειο Πάγο ὅπου ἐκήρυξε στούς συγκεντρωμένους Ἀθηναίους στήν Πνύκα τόν «ἄγνωστο Θεό», τήν μετάνοια καί  τήν ἀνάσταση ἐκ τῶν νεκρῶν.

            Οἱ Ἀθηναῖοι πού ἦσαν μορφωνένοι ὑποτίμησαν τόν ἀπόστολο Παῦλο ὡς «σπερμολόγο» καί τό περιεχόμενο τῆς διδαχῆς του τούς φάνηκε ἀλλόκοτο.

            Ἡ μόρφωση τούς ἐμπόδισε νά πιστέψουν στόν Χριστό.

※ ※ ※

 

 

στ΄ Ὁ Φῆλιξ (Πράξεων κγ΄ 24-κε΄14)

            Ἦταν Ἕλληνας δοῦλος πού ἀπελευθερώθηκε εὐνοούμενος τοῦ αὐτοκράτορα τῆς Ρώμης Κλαυδίου (41-54 μ.Χ.) καί ἀργότερα τοῦ Νέρωνα (54-68 μ.Χ.)

            Ἄρχισε τήν σταδιοδρομία του σάν πληρεξούσιος τοῦ αὐτοκράτορα ἡγεμόνας τῆς Ἰουδαίας ἀποπλανώντας τήν Δρουσσίλα τήν ἀδελφή τοῦ Ἀγρίππα τοῦ β΄καί σύζυγο τοῦ Βασιλιά τῆς Ἐμέσσης τῆς Συρίας πού τήν παντρεύτηκε.

            Νόμιζε ὅτι, ἐπειδή ἦταν εὐνοούμενος τῶν αὐτοκρατόρων, μποροῦσε νά διοικήσει ὅπως ἤθελε. Ἦταν ἐπιδεκτικός στήν καλοκεία καί ἐφοβεῖτο τόν ἔλεγχο τῆς ἁμαρτίας καθώς φαίνεται ἀπό τήν ἀντίδραση του ὅταν ἄκουσε τόν ἀπόστολο Παῦλο νά ὁμιλεῖ «περί δικαιοσύνης καί ἐγκράτειας  καί «περί τῆς μελλούσης κρίσεως».

            Ὁ Ρωμαῖος ἱστορικός Τάκιτος γράφει γι’ αὐτόν ὅτι «γλέντησε μέ σκληρότητα καί ἄμετρη ἐπιθυμία καί διαχειρίσθηκε τήν δύναμη τοῦ βασιλέως μέ τό μυαλό ἑνός δούλου».

            Ἦταν ἀναποφάσιστος καί ἀναβλητικός. Κράτησε τόν ἀπόστολο Παῦλο φυλακισμένο ἐπί δύο χρόνια (58-60 μ.Χ.) ἐλπίζοντας, ὅτι ὁ ἀπόστολος Παῦλος θά ἀγόραζε τήν ἐλευθερία του.

            Ἀπό ἀναβολή καί ἀμέλεια δέν πίστεψε στόν Χριστό.

※ ※ ※

ζ΄ Ὁ Ἡρώδης ὁ Ἀγρίππας ὁ Β΄ (Πράξεων κδ΄, κε΄, κστ΄)

            Μερικοί Ἰουδαῖοι συνωμότησαν γιά νά σκοτώσουν τόν ἀπόστολο Παῦλο, ὅπως ἀναφέρεται στίς Πράξεις τῶν ἀποστόλων. Ὁ ἀπόστολος Παῦλος τό πληροφορήθηκε ἀπό τόν ἀνεψιό του (υἱό τῆς ἀδελφῆς του). Ἐπειδή ἦταν Ρωμαῖος πολίτης ζήτησε νά δικασθεῖ ἀπό τόν αὐτοκράτορα κατά τό δικαίωμα πού εἶχαν οἱ Ρωμαῖοι πολίτες.

            Πρίν σταλεῖ στήν Ρώμη γιά νά δικασθεῖ ἐπισκέφθηκε στήν Καισάρεια τόν Ρωμαῖο Διοικητή τῆς περιοχῆς τῆς Ἰουδαίας πού ἦταν ὁ Φῆστος, πού εἶχε διαδεχθεῖ ἐν τῷ μεταξύ τόν Φήλικα, ὁ Διοικητής τῶν περιοχῶν Ἰτουραίας, Τραχωνίτιδος καί Ἀβιληνῆς στόν ὁποῖο εἶχε ἀποδοθεῖ ὁ τίτλος τοῦ βασιλιά

ὁ Ἀγρίππας ὁ β΄ μέ τήν γυναίκα του τήν Βερενίκη ἐξεδήλωσε τήν ἐπιθυμία νά δικάσει τόν ἀπόστολο Παῦλο.

            Ὁ ἀπόστολος Παῦλος βρῆκε τήν εὐκαιρία νά κηρύξει τόν Ἰησοῦ Χριστό. ὁ βασιλιᾶς Ἀγρίππας ὁ β΄ ἐντυπωσιάσθηκε ἀπό τήν ἀπολογία τοῦ ἀποστόλου Παύλου καί τοῦ εἶπε «Λίγο ἀκόμη καί θά μέ πείσεις νά γίνω Χριστιανός». Ἀλλά δέν ἔγινε, ἐπειδή ζοῦσε στήν ἀκολασία μέ τήν φαντασμένη Βερενίκη, ἡ ὁποία ἦταν μεγαλύτερη κόρη τοῦ Ἡρώδη τοῦ Ἀγρίππα Α΄ καί ἀδελφή τοῦ Ἀγρίππα τοῦ β΄καί ζωή της ὑπῆρξε μία συνεχής ἀκολασία καί αἱμομιξία.

            Ἡ ἠθική ἀποχαλίνωση τόν ἐμπόδισε νά πιστέψει στόν Χριστό.

※ ※ ※

            Ἐνῶ λοιπόν ἀναφέρονται αὐτά τά περιστατικά διαπιστώνουμε ὅτι σ’ ὅλες τίς περιπτώσεις δέν δόθηκε ἄλλη εὐκαιρία νά πιστέψουν καί νά σωθοῦν.

            Αὐτή ἡ διαπίστωση ἄς προβληματίσει μήπως ἡ εὐκαιρία πού σοῦ δίνει ὁ Θεός εἶναι ἡ τελευταία. Ἄν τήν ἀπορρίψεις δέν θά ἔχεις ἄλλη εὐκαιρία.