logo


ΜΝΗΜΗ ΜΑΡΤΥΡΩΝ ΚΑΙ ΗΡΩΩΝ 

τῆς Μικρασιατικῆς Καταστροφῆς

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

Δημοσιεύθηκε 7.9.2014 (Romfea)

Συμπληρώνονται φέτος 92 χρόνια ἀπό τήν Μικρασιατική Καταστροφή (1922-2014).

Σήμερα Κυριακή πρός τῆς Ὑψώσεως τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ ἡ Ἐκκλησία μας στρέφει τήν μνήμη της στό μαρτύριο τῶν Ἐθνοϊερομαρτύρων Μητροπολιτῶν α) Σμύρνης Χρυσοστόμου β) Μοσχονησίων Ἀμβροσίου γ) Κυδωνιῶν Γρηγορίου καί δ) Ἰκονίου Προκοπίου, ε)Ἐπισκόπου Ζήλων Εὐθυμίου καθώς ἐπίσης καί τῶν λοιπῶν Κληρικῶν καί Λαϊκῶν πού ὑπέστησαν βίαιο καί μαρτυρικό θάνατο κατά τήν Μικρασιατική Καταστροφή σύμφωνα μέ τήν ὑπ’ ἀριθμόν 2556/5.7.1993 Ἐγκύκλιο τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἐπιτελοῦμε τήν μνήμη τῶν Ἐθνοϊερομαρτύρων Μητροπολιτῶν Σμύρνης Χρυσοστόμου, Μοσχονησίων Ἀμβροσίου, Κυδωνιῶν Γρηγορίου, Ἰκονίου Προκοπίου καί Ἐπισκόπου Ζήλων Εὐθυμίου καί τῶν λοιπῶν Κληρικῶν καί Λαϊκῶν πού ὑπέστησαν βίαιο καί μαρτυρικό θάνατο

 

Θά ἀνακαλέσουμε στήν μνήμη μας τά τραγικά γεγονότα τῶν τελευταίων ἡμερῶν τοῦ Αὐγούστου τοῦ 1922 στήν Σμύρνη κατά τήν ἐξιστόρησή τους ἀπό τόν Μητροπολίτη Ἐφέσου Χρυσόστομο Χατζησταύρου, μετάπειτα Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν καί Πάσης Ἑλλάδος (1962-1968), πού ἦταν Μητροπολίτης στήν περιοχή τῆς Ἰωνίας αὐτή τήν περίοδο καί ἐλθών πρόσφυγας στήν Ἀθήνα κατοικοῦσε στόν Βύρωνα καί ἡ κατοικία του σώζεται μέχρι σήμερα.

          Μητροπολτης φσου Χρυσστομος, πο ζησε τν διωγμ κα τν ξεριζωμ τν λλνων τς Μικρς σας, ἔχοντας νωπ τν μπειρα τς Καταστροφς συνταξε:

          Πρῶτον μα κθεση στν ποία καταγρφει τ γεγοντα μ ττλο: «Ο κατ τς κκλησας κα τς κπαιδεσεως τς Μικρς σας τελευταοι διωγμο τν Τορκων». κθεση δημοσιεθηκε στ περιοδικ «Χριστιανικν μερολγιον 1925» ( ν θναις Τποις Φονικος 1924 σελ. 107-122), δηλαδ τρα τη φ' του συνβησαν τ γεγοντα. Σ’ ατ πισημαίνει τι: «Τ Κεμαλικν καθεστς ς σκοπν ατο ταξε τν τελεαν κρζωσιν τν Χριστιανν κ το Τουρκικο Κρτους».

          Δεύτερον μία Ἀναφορά πού ὑπέβαλε στόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη τήν 2α Ὀκτωβρίου 1922 καί δημοσιεύεται στό «Δελτίο τοῦ Κέντρου Μικρασιατικῶν Σπουδῶν» στόν τέταρτο τόμο πού εἶναι ἀφιερωμένος στήν Μικρασιατική Καταστροφή (Ἀθήνα 1983 σελ. 301-322).

 

          Πρῶτα παραθέτουμε  τμῆμα τῆς Ἐκθέσεως τοῦ Μητροπολίτου Ἐφέσου, ὅπως ἐγράφη στήν γλῶσσα τῆς ἐποχῆς.

           

            «Τό Κεμαλικν κνημα, το ποου πρωτεργάται πρξαν τ μλλον φανατικ κα βρβαρα στοιχεα το Τουρκικο κρτους, εθς μα τ μφανσει ατο, κηρξαν πην διωγμν κατ παντς Χριστιανικο, περβαλεν ες γριτητα τν π τς λσεως τς Κωνσταντινουπλεως Τουρκικν κατ τν Χριστιανν πολιτικν. ν δηλαδ κατ τος μακρος αἰῶνας, καθ’ ος κυριρχησεν θωμανικ Ατοκρατορα π τν Χριστιανν τς Ερπης κα τς σας, παρ’ λον τν μετ φανατισμο κατ τν Χριστιανν πλεμον κα τς συχνς κατ το κλρου κα το λαο πισεις κα πολλκις τος φνους ατν, τ Χριστιανικν στοιχεον πλαυε ποις τινος προστασας κα τ λεγμενα προνμια τν Χριστιανν ξησφλιζν πως τν λευθραν ξσκησιν τν θρησκευτικν των καθηκντων κα καθστατο οτω δυνατ διατρησις κα πνευματικ τι προδος κα ν τ πολιτισμ νπτυξις ατν, τ Κεμαλικν καθεστς νατρψαν βιαως τν π μακραωνος στορας κα π πισμων πρξεων κα συνθηκν βασιζομνην τατην τξιν τν θρησκευτικν ν Τουρκίᾳ πραγμτων, ς σκοπν ατο ταξε τν τελεαν κρζωσιν τν Χριστιανν κ το Τουρκικο κρτους. Πλν τς σατανικς ατο φευρσεως ν νακηρξ τος τουρκοφνους Χριστιανος ς κχριστιανισθντας Τορκους, να πολτως κα νενοχλτως φανση ατος, χωρς ν δεσμεηται κ τν προτρων προστατευτικν δι’ ατος νμων, πεδθη κα ες σφαγς κατ’ ατν, πωφελομενον το ποκλεισμο, ν μετ πσης αστηρτητος τρει, να μ ξω κσμος μανθνη τ διαπραττμενα. Κα τί μν πστησαν ν τ Κεμαλοκρατουμν Μικρ σίᾳ ο Χριστιανο, κτοπισθντες, ληστευθντες, τιμασθντες, σφαγντες ενε σχεδν γνωστ τος πσιν.

          Ενε μως εστι γνωστα πακριβς τ κατ το κλρου διενεργηθντα κα μνον γνωρζομεν τι λχιστοι κληρικο, περ ν γνριζον καλς τι δν εχον νεπτυγμνην τν ερατικν κα τν χριστιανικν συνεδησιν, διασζονται. Γνωρζομεν τι Μητροπολται κα Ἐπσκοποι ς κονου Προκπιος, Ζλων Εθμιος, Σεβαστεας Γερβσιος, Πατρων Μελτιος, οδουπλεως Κριλλος, πρην οδουπλεως Λεντιος, ο ρχιμανδρται Ματθας ρχιερατικός πτροπος ν Ναζλ, Χρυσστομος ρχιερατικός πτροπος ν Δενιζλ, Λεντιος ρχιερατικός πτροπος ν Μυλσσοις, ο ρχιδικονοι ωακεμ Γοναρης, Ξενοφν απτκης, ερς κλρος ν γνει τν παρχιν νων, λιουπλεως, Πισιδας, κονου, Καισαρεας, Νεοκαισαρεας, Χαλδεας, Τραπεζοντος, Κολωνας κα τν λοιπν Κεμαλοκρατουμνων παρχιν λλοι μν φονεθησαν, βασανισθντες γρως, λλοι δ πομακρυνθντες βιαως κ τν ποιμνων των πθανον ν τας φυλακας κα τ ξορίᾳ κα λλοι βασανζονται εστι ξριστοι ες τ βθη τς νατολς, στερομενοι περιθλψεως κα βοηθεας.

            Τς τοιατας κατ το κλρου βαρβρους κα πανθρπους πρξεις συνεχζων κα ες Σμρνην εσελσας Κεμαλικς στρατς, χων πρς τοτο συνεργος μοφρονοντας πολτας, π πολλο μυστικς πρς τοτο ργανωθντας, πρν ποβλψη ες τν ξασφλισιν τς θσεως ατο ν Σμρν κα τς ν ατ τξεως, στρεψε τν προσοχν ατο κατ το ερο χριστιανικο κλρου. Πλν το ν Σμρν πρχοντος κλρου, λγ τς π το λληνικο στρατο κκενσεως τς νδοχρας, εχε καταφγει πας . κλρος τν παρχιν φσου, Φιλαδελφεας, κα λιουπλεως, νερχμενοι ες 252 ερες κα εροδιακνους κα ες δο Μητροπολτας φσου κα Σμρνης. Πντες οτοι π κεφαλς τν πσης ες Σμρνην συγκεντρωθντων ποιμνων των, κατεγνοντο πρς περθαλψιν τς δυστυχας ατν, καταφυγντων ες τν πλιν τατην ν λεειν καταστσει. πρτος μα τ καταλψει διορισθες Κεμαλικς φροραρχος συνταγματρχης Σαλχ Ζεκ δισπειρε τ ργανα ατο, λγους στρατιτας κα πλεστους πολτας, μυστικς π πολλν μερν π τοτ ργανωθντας, να χρησιμεσωσιν ς δικται κα φονες τν Χριστιανν κα διαρπζωσι τς περιουσας ατν κα εσελσαντες οτοι ες τς ποκντρους κατ πρτον συνοικας κα τ περχωρα κα προστια πλν τν λλων κακουργημτων, τινα διπραξαν κα περ ν λεπτομερς ναφρει παροσα κθεσις, συστηματικς κατεδωξαν κα τν κλρον. Κα πρτον μν, ποσπντες ατος π τν κκλησιν κα τν προσφυγικν καταυλισμν, ξηυτλιζον κα νηλες βασνιζον π’ ατ τ μματα τν λοφυρομνων Χριστιανν, ς συνβη ν Σεϊδκιοϊ, Κουκλουτζ, Βαϊρακλ, γίᾳ Τριδι, Κορδελι, Παπ Σκλ, Τομζ, Καρατασίῳ, Καραντν, Γκιζ-Τεπ, Κοκργιαλη, Τρα Πηγδια, γίῳ Βουκλ, γίῳ Κωνσταντν, γίᾳ νν, Λυγαρι, Μερσινλ, Δαραγτς κ.λπ., ετα δ πγαγον σους ξ ατν δυνθησαν ες τς φυλακς, ς τν ρχιμ. Θεφιλον Πετσομνον ρχιερ. πτροπον Θείρων, τν ρχιμ. Διονύσιον Χαρβαλιν ρχιερ. πίτροπον Σιβρισαρου, τν εροδικονον Κωνστντιον Βρεκοσην, τν ρχιμ. νθιμον Τσακιρκην ρχιερ. πτροπον Μαγνησας, τν παπ μμανουλ φημριον Τζιμβαση, κα λλους πολλος, κα κε κρατσαντες ατος βασνιζον π διαφροις προφσεσι, ς δημιοργουν σμνη ψευδομαρτρων, παρακολουθοντων κστην μδα κακοργων. Οτω δ γροντες σεβσμιοι, νεπληπτοι το ψστου λειτουργο, φο νηλες δρησαν, εδον ν ποσπνται βιαως α τρχες τς κεφαλς κα το γενεου των, κα ν τοιατ κατα στσει ιπτμενοι ες τς φυλακς πολλο ξ ατν φονεθησαν, κα λλοι τιμσθησαν, ς εροδικονος Κωνστντιος Βρεκοσης, ο ρχιμ. Θεφιλος Πετσομνος κα νθιμος Τσακιρκης κ.λπ.

            τοιατη κακοργος πρς τν κλρον συμπεριφορ λαβε τν τρομερωτραν ατς ντασιν μετ τν μαρτυρικν θνατον το ειμνστου Μητροπολτου Σμρνης Χρυσοστμου, συμβντα π τς ξς συνθκας: Τν 2αν μ.μ. ραν το ατο Σαββτου (27 Αγοστου 1922) μετεκαλσατο ατν δι’ στυνμου ερημνος Φροραρχος Σαλχ Ζεκ ες τ Φρουραρχεον, προσωρινς γκατεστημνον ντς το Διοικητικο Μεγρου. να τηρσ οτος τ προσχματα κα πατση ατν κα τος λοιπος κληρικος, ς κ τν στρων πεδεχθη, δχθη ατν φιλοφρνως κα τ νθηκε τν ντολν ν καθησυχσ δι’ γκυκλου τ πομνιν του, ποσχεθες τι παρουσα ατο κα το Κεμαλικο στρατο το σφαλς γγησις δι πντας. πανακμψας ες τν Μητρπολν του εμνηστος ξετλεσε τν ληφθεσαν διαταγν, τις τοιχοκολληθεσα ες τ κεντρικτερα σημεα τς πλεως, παρ’ λγων νεγν σθη, διτι οδες τλμα λγ τν πυκνν φνων κα τν διαλεπτων πυροβολισμν ν ξλθ κ τς ν εχε καταφγει οκας.

            Τν γδην μως σπερινν ραν τς ατς μρας καλεται κα πλιν παρ το ατο στυνμου Σελαχεδν νματι μετ δο προκρτων τν οιδμων Νικολ. Τσουρουκτσγλου κα Δ. Κλιμνογλου κα δι’ ατοκιντου φρουρουμνου π δο λογχοφρων ππων, προσγεται πρ το μλις πρ ρας φιχθντος Νουρεδδν Πασ. ν δ εμνηστος πεπειρθη ν κφρσ ατ συγχαρητρια, Πασς νκοψε τν λγον ατο κα επεν, τι κλεσεν ατν, να κτελσ τν πρ καιρο κατ’ ατο ληφθεσαν πφασιν το ν γκρ Δικαστηρου νεξαρτησας, φρεσε τ καλυμμαχιον ατο κα διταξε δο στυνμους ν παραδσωσιν ατν κα τος ξονομασθντας προκρτους ες τν πρ το Διοικητηρου π τοτ κληθντα κα συνηθροισμνον χλον, πρς ν Πασς π το ξστου επεν, τι παραδδει ατν ες τν δικααν ατν κρσιν, να ν μν φρον τι πραξ τι καλν ν προσενεχθ καλς πρς ατν, ν δέ τι κακν πραξε ν τιμωρσ ατν πρεπντως. μαινμενος χλος παρλαβεν ατν κα δγησε δι συνοικιν ποκλειστικς Τουρκικν, να ποφγ τν Ερωπαων τ μματα, δρων κα μπτων κα τλλων τς τρχας τς κεφαλς κα το γενεου ατο, μχρι τς θσεως δο Τσεσμδων που κα διεμλισεν ατν, κα ετα τ μλη ατο κα τν ποιμαντορικν ῥάβδον περιφερεν ν τς Τουρκικς συνοικας βλασφημν κα βρζων κα διακηρττων τν θρησκευτικν ατο θραμβον. πειδ δ Νουρεδδν Πασς στριξε τν τοιατην τιμωραν ες τν δθεν τυμηγοραν το λαο, εκαιρον εναι ν ναφρωμεν τι τν οτω μαρτυρικς τελευτσαντα Μητροπολτην δν βαρνει καμμα κατηγορα τι κακς προσηνχθη πρς τος Μουσουλμνους, λλ τοναντον ν παντ κα πντοτε πεστριξεν ατος, ς νωμολγησαν κα πολλο νταποκριτα Ερωπαϊκν φλλων, ξ ν δυνμεθα ν’ ναφρωμεν τος κ.κ. Traglia κα Rene Puaux κα λοιπος. Κα ατς δ Σεβασ. ρχιεπσκοπος Καντερβουρας γρφων πρς τν εμνηστον τοτον ερρχην, συνχαιρε δι τν πρς τος Μουσουλμνους Χριστιανοπρεπ πολιτεαν ατο, ς τοτο πραξε κα Γλλος καθολικς ποιητς κ. Poyat».

 

            Ὁ ἐθνοϊερομάρτυρας Μητροπολίτης Σμύρνης θανατώθηκε ἀπό τόν τουρκικό ὄχλο τήν 27 Αὐγούστου 1922 (δηλαδή 9 Σεπτεμβρίου 1922) σάν ἔνοχος ἐσχάτης προδοσίας γιατί «ὡς ὀθωμανός ὑπήκοος ὑπηρέτησε μετά φανατισμοῦ τήν Ἑλλάδα πρωτοστατήσας εἰς πάντα κατά τοῦ τουρκικοῦ καθεστώτος κατά τό τριετές διάστημα τῆς Ἑλληνικῆς κατοχῆς». (Ἐκ τοῦ Ἀρχείου Βενιζέλου (ΑΒ), φάκελος 317, Ἔκθεση Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, Ἡ τραγωδία τῆς Σμύρνης κατά τάς εἰς τό Οἰκουμενικόν Πατριαρχεῖον μέχρι 11ης (δηλαδή 24ης) Σεπτεμβρίου πληροφορίας, σ. 1).

* * * * *

            Δεύτερο παραθέτουμε τμῆμα τῆς Ἀναφορᾶς τοῦ ἰδίου Μητροπολίτου πρός τόν Οἰκουμενικό Πατριάρχη:

          «Αἱ πληροφορίαι αἱ συλλεγεῖσαι τήν ἑπομένην ἐκ διαφόρων πηγῶν ἐβεβαίουν πᾶσαι ὅτι κατεδόθη οὗτος εἰς τόν ὄχλον, ὅστις διαπομπεύσας καί καταβασανίσας αὐτόν, διεμέλισε τό σῶμα αὐτοῦ καί εἶτα περιέφερεν ἐν θριάμβῳ τήν ἀρχιερατικήν αὐτοῦ ράβδον ἀνά τάς Τουρκικάς συνοικίας, διαλαλών τήν «παραδειγματικήν τιμωρίαν κιαφίρ, προδοτικῶς πρός τούς Τούρκους πολιτευθέντος». Οὕτως ἐτελειώθη ἐν Κυρίῳ Ἀρχιερεύς, διανύσας τόν θεοφιλῆ αὐτοῦ βίον ἐν ἀρεταῖς καί ἁγιότητι, περιπαθῶς ἀγαπήσας τήν Ἐκκλησίαν, ἀγωνισθείς καλλινίκως ὑπέρ τοῦ Ἔθνους καί πρωτοστατήσας ἐν παντί ἔργῳ, τιμῶντι λειτουργόν πραγματικόν τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ. Ἐγένετο, κατά τά περί αὐτοῦ προφητικῶς ὑπό τοῦ πνεύματος εἰρημένα, πιστός ἄχρι θανάτου καί ἐδόθη αὐτῷ ὁ στέφανος τῆς ζωῆς. Ἡ Μήτηρ Ἐκκλησία, θρηνοῦσα ἐπί τῇ ἀπωλείᾳ διαπρεποῦς Αὐτῆς λειτουργοῦ, εἶναι, δέν ἀμφιβάλλω, ὑπερήφανος διά τό μακάριον αὐτοῦ τέλος, τό ἐπισφραγῖσαν βίον χριστιανοπρεπῆ, πλήρη ἐργασίας ἀκαμάτου καί μόχθων ὑπερανθρώπων. Ὁ μισθαποδότης τοῦ Κυρίου ἄς προσδεχθῇ αὐτόν εἰς τήν αἰωνίαν ἀνάπαυσιν!»

            Οὕτω διῆλθε ἡ ἡμέρα τοῦ Σαββάτου καί τήν ἑπομένην, Κυριακήν, ἐνῷ οἱ κώδωνες τῶν ἐκκλησιῶν ἡμῶν ἐσίγουν καί ἀντ’ αὐτῶν ἠκούοντο οἱ θρῆνοι καί οἱ γόοι τῶν ἀτυχῶν θυμάτων τῶν τουρκικῶν θηριωδιῶν»

            Ἡ Τρίτη καί Τετάρτη (30 καί 31 Αὐγούστου) (δηλαδή 12 καί 13 Σεπτεμβρίου) διέρρευσε κατά τόν αὐτόν τρόπον. Αἱ ἄγριαι σκηναί ἐπαναλαμβάνοντο, αἱ δέ νύκτες ἦσαν νύκτες κολάσεως καί ὑπό τό σκότος αὐτῶν ἐξελίχθησαν σκηναί ἀφαντάστου ἀγριότητος.

            Οὐδεμία οἰκία ἔμεινεν ἀνέπαφος κατά τάς ἡμέρας ταύτας. Μετά τήν διαρπαγήν αὐτῶν καί τῶν περιουσιῶν τῶν ἐνοίκων καί τῶν εἰς αὐτάς καταφυγόντων, ἐπηκολούθει ἡ ἀτίμωσις. Δέκα, εἴκοσι καί τριάκοντα πολλάκις κακοῦργοι ἠτίμαζον μίαν καί τήν αὐτήν παρθένον καί τώρα, ἐνταῦθα εὑρισκόμενος, κατ’ ἑκατοντάδας ἐκδίδω πιστοποιητικά δι’ ἀτυχεῖς κόρας ἀπολεσάσας κατά τοιοῦτον τρόπον ὅ, τι ἐπί τῆς γῆς πολύτιμον καί ὧν τά ὀνόματα δι’ εὐνοήτους λόγους παρασιωπῶ. Ἐν τῇ ὁδῷ δε Μοσκόβ τῆς Σμύρνης παρά τό Ἑλληνικόν Νοσοκομεῖον τό κακόν προσέλαβε τοιαύτην ἔντασιν ὥστε ἀθρόαι ἐσημειώθησαν αὐτοκτονίαι, συγκινήσασαι μέχρι τοιούτου σημείου καί αὐτά τά ἀνθρωπόμορφα τέρατα, ὥστε πολλοί ἐξ αὐτῶν ἐγκαταλείποντες τά θύματα αὐτῶν ἐτάχθησαν φρουροί πρό τῶν οἰκιῶν, ἀποτρέποντες ἄλλους ἐπιδρομεῖς. Ἐν τῷ Προαστείῳ δέ τοῦ Βαϊρακλῆ ἑκατοντάδες παρθένων ἐρρίφθησαν ὁμοῦ εἰς τήν θάλασσαν καί ἐπνίγησαν, ἵνα μή περιπέσωσιν εἰς τάς χεῖρας τῶν διωκτῶν.

            Ἵνα σχηματίσῃ ἡ Ὑμετέρα Θειοτάτη καί προσκυνητή μοι Παναγιότης ἀμυδράν ἰδέαν τῶν ἀφαντάστως τραγικῶν τούτων γεγονότων, ἀρκεῖ νά ἀναφέρω ὅτι λέμβοι πλήρεις γυναικοπαίδων ἐσύροντο διά σχοινίου δεδεμένου εἰς τόν λαιμόν τολμηρῶν ἀνδρῶν, οἵτινες κολυμβῶντες κατώρθωσαν νά περισώσωσι τό πολύτιμον φορτίον καί πολλοί ἐξ αὐτῶν εὗρον τόν θάνατον ἐκ τῆς κοπώσεως, πνιγέντες ἐν τῇ ἐκτελέσει τοῦ καθήκοντος. Ἄλλαι πάλι γυναῖκες μή δυνάμεναι ἐπί πλέον νά κολυμβῶσιν ἐρυμουλκοῦντο ὑπό τῶν ἐντός τῶν λέμβων, κρατούντων αὐτάς ἐκ τῆς κόμης»  

 

            Οἱ λεηλασίες, οἱ ἐξευτελισμοί καί οἱ φόνοι τῶν ἀπροστάτευτων Ἑλλήνων καί Ἀρμενίων συνεχίζονταν χωρίς διακοπή. Ἡ κορύφωση στό δράμα φτάνει στίς 31 Αὐγούστου (13 Σεπτεμβρίου), μέ τήν ἔκρηξη τῆς πυρκαγιᾶς στήν ἀρμενική συνοικία. Καίγονται τό ἀρμενικό νοσοκομεῖο, ἡ ἀρμενική μητρόπολη καί ἡ ἀρμενική ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Στεφάνου, μαζί μέ τούς πρόσφυγες πού εἶχαν καταφύγει ἐκεῖ.

            Ταυτόχρονα, νέες πυρκαγιές ἀρχίζουν στίς ἑλληνικές συνοικίες πού, μέ λίγες ἐξαιρέσεις, καταστράφηκαν στό σύνολό τους μαζί μέ ὅλα τά ἑλληνικά ἐμπορικά καταστήματα, φιλανθρωπικά ἱδρύματα, ξένα προξενεῖα καί τράπεζες. Ὅσα κτήρια δέν ἦταν ἀπό τήν κατασκευή τους δυνατό νά πυρποληθοῦν, καταστρέφονται μέ βόμβες. Μέ τόν τρόπο αὐτό καταρρίφτηκαν τό Γαλλικό Προξενεῖο, τό Θέατρο τῆς Σμύρνης, τό Ξενοδοχεῖο «Κραῖμερ», ἡ Ἑλληνική Λέσχη, καί ἄλλα κτήρια πού στόλιζαν τήν παραλία τῆς πόλης.

            Ἀξιοσημείωτο εἶναι τό γεγονός ὅτι ἀνάμεσα στά πρῶτα κτήρια πού χάθηκαν ἀπό τήν φωτιά ἦταν ὁ πυροσβεστικός σταθμός τῆς Σμύρνης, ἐνῶ ἀπομονώθηκαν μέ ἐπιμέλεια οἱ ὑδαταγωγοί Χαλκᾶ Βουνάρ, πού χρησίμευαν γιά τήν ὕδρευση τῆς πόλης καί τήν κατάσβεση τῶν πυρκαγιῶν. Ἔτσι, μέ λίγες ἐξαιρέσεις ἀποτεφρώθηκε ὁλόκληρη σχεδόν ἡ πόλη τῆς Σμύρνης ἐκτός ἀπό τήν τουρκική καί τήν ἑβραϊκή συνοικία, τό Τελωνεῖο καί τήν Ἐθνική Τράπεζα τῆς Ἑλλάδος, πού μεταβλήθηκε σέ τηλεγραφεῖο καί ταχυδρομεῖο γιά τίς ἀνάγκες τῆς τουρκικῆς κατοχῆς.

            Ἡ πυρκαγιά συνεχίστηκε ὥς τίς 4 (δηλαδή 17) Σεπτεμβρίου. Στήν διάρκεια τῶν ἐκρήξεων πού προκαλοῦσε τίς πέντες νύχτες πού μεσολάβησαν, οἱ κάτοικοι ἔβγαιναν στό δρόμο γιά νά σωθοῦν ἐνῶ, σύμφωνα μέ τήν προκήρυξη τοῦ Στρατιωτικοῦ Διοικητῆ, ἡ κυκλοφορία ἀπαγορευόταν ἀπό τίς 7 τό βράδυ. Ἔτσι, οἱ τουρκικές περίπολοι τούς καλοῦσαν νά ἐπιστρέψουν στά σπίτια τους, πρᾶγμα ἀδύνατο, καί στήν συνέχεια τούς πυροβολοῦσαν γιά παράβαση τοῦ στρατιωτικοῦ νόμου.

            Τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο ὑπολογίζει τόν ἀριθμό τῶν ὁμογενῶν πού χάθηκαν στήν πυρκαγιά σέ 25 χιλιάδες, ἐνῶ ὁ συνολικός ἀριθμός τῶν θυμάτων ἀπό 27 Αὐγούστου (9 Σεπτεμβρίου) μέχρι 5 (δηλαδή 11 Σεπτεμβρίου) φτάνει, κατά τήν ἴδια ἐκτίμηση, τίς 50 χιλιάδες. Στόν ἀριθμό αὐτόν πρέπει νά προστεθοῦν οἱ 15 χιλιάδες περίπου Ἀρμένιοι πού χάθηκαν στήν καταστροφή.

          Οἱ ξένες παροικίες εἶχαν, στό μεγαλύτερο μέρος τους, ἐγκαταλείψει τήν πόλη ἀπό τήν πρώτη μέρα τῆς πυρκαγιᾶς μέ πλοῖα πού εἶχαν διατεθεῖ εἰδικά γι’ αὐτές καί μέ τήν προστασία ἀγημάτων ἀντίστοιχων τῆς ἐθνικότητάς τους. Ὁ ὑπόλοιπος χριστιανικό πληθυσμός συνέχιζε νά περιπλανιέται στούς δρόμους χωρίς τροφή καί στέγη, περιμένοντας «τήν ἐξ ὕψους βοήθεια».

          Τό τελειωτικό χτύπημα ἦρθε μέ τή διαταγή τοῦ Στρατιωτικοῦ Διοικητῆ πού ὅριζε πώς ὅλοι οἱ Ἕλληνες, ἀκόμα καί οἱ Ὀθωμανοί ὑπήκοοι, ἀπό 17 ὥς 45 χρόνων, θεωροῦνταν αἰχμάλωτοι πολέμου καί ἡ ἀναχώρησή τους ἀπαγορευόταν μέ ποινή θανάτου. Οἱ ὑπόλοιποι, γέροντες, γυναῖκες καί παιδιά, μποροῦσαν νά φύγουν μέχρι τίς 17 (δηλαδή 30) Σεπτεμβρίου μόνο ἄν ἦταν ἐφοδιασμένοι μέ κανονικά διαβατήρια. Ὅσοι ἔμεναν μετά τό τέλος τῆς προθεσμίας, θά ὁδηγοῦνταν στό ἐσωτερικό τῆς Μικρᾶς Ἀσίας.

          Παρόμοια ἦταν ἡ τύχη τῶν χριστιανικῶν πληθυσμῶν στή χερσόνησο τῆς Ἐρυθραίας, στίς Κυδωνιές, στήν περιοχή τῆς Προποντίδας, στή βορειοδυτική Μικρά Ἀσία, ἀκόμα καί σέ ὅσες μικρασιατικές περιοχές δέν εἶχε φτάσει ὁ Ἑλληνικός στρατός. (Βικτώρια Σολομωνίδου, Ὁ Ἐφέσου Χρυσόστομος γιά τήν καταστροφή τῆς Σμύρνης,  Δελτίο Κέντρου Μικρασιατικῶν Σπουδῶν, τ. 4, σσ. 301-322, Ἀφιέρωμα στή Μικρασιατική Καταστροφή, Κέντρο Μικρασιατικῶν Σπουδῶν, Ἀθήνα 1983).

          Τά γεγονότα αὐτά ἔσυραν στό δρόμο τοῦ ξεριζωμοῦ καί τῆς προσφυγιᾶς ἑνάμισυ ἑκατομμύριο Μικρασιάτες. Μπροστά στίς θυσίες τους, στά μαρτύριά τους, στίς ταλαιπωρίες τους σήμερα στεκόμαστε μέ πολύ σεβασμό καί τιμή καί κλίνουμε εὐλαβικά τό γόνυ μας. 

 

Αὔγουστος –Σεπτέμβριος 2014