logo


Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΠΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

τοῦ Μητροπολίτου Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ Δανιήλ

 

            ᾽Ιδοὺ καλούμεθα π τὴν ἁγία ᾽Εκκλησία μας νά ἑορτάσουμε τὴν κατά τόν ἅγιο ᾽Ιωάννη τὸν Χρυσόστομο «μητρόπολιν τῶν ἑορτῶν» (Ἰωάννου Χρυσοστόμου PG 48, 752), τὴν Χριστοῦ γέννηση.

            Οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι ἀδυνατοῦν νὰ ἀντιληφθοῦν τὸ νόημα τῆς μεγάλης ἑορτῆς. Παραμένουν στὰ ἐξωτερικά, στὰ φανταχτερά ποὺ ξεγελοῦν τὶς αἰσθήσεις, ἐνῶ πλοῦτος τῆς ἑορτῆς ποκαλύπτεται σ᾽ ὅσους προσέλθουν μὲ ταπείνωση. Θὰ πογραμμίσουμε γιὰ τὴν ἑορτὴ ὅτι

1. ῾Η ἔλευση τοῦ Μεσσία ἦταν «προσδοκία ἐθνῶν» ( Γεννέσεως μθ΄ 10)

            Ὁ Πατριάρχης Ἰακώβ εὐλογώντας τούς γιούς του πρίν ἀποθάνει προφήτευσε ὅτι ἀπό τήν γενιά τοῦ Ἰούδα θά προέλθει ὡς ἀπόγονος ὁ Μεσσίας πού θά τόν περιμένουν ὅλα τά ἔθνη τῆς γῆς.

            «Οὐκ ἐκλείψει ἄρχων ἐξ ᾽Ιούδα καὶ ἡγούμενος ἐκ τῶν μηρῶν αὐτοῦ, ἕως ἐὰν ἔλθῃ τὰ ποκείμενα αὐτῷ, καὶ αὐτὸς προσδοκία ἐθνῶν» (Γενέσεως μη΄ 10)

            Δηλαδή : «Δὲν θὰ λείψει ἄρχοντας καὶ βασιλικὸ σκῆπτρο π τὴν φυλὴ τοῦ ᾽Ιούδα. δὲν θὰ λείψει ἀρχηγὸς π τοὺς πογόνους τῆς γενεᾶς του μέχρις ὅτου ἔρθει ᾽Εκεῖνος, στὸν ῾Οποῖον ἀνήκει τὸ βασιλικὸ τοῦτο σκῆπτρο. καὶ Αὐτὸς θὰ εἶναι τὸ πρόσωπο, τὸ ποῖο θὰ περιμένουν μὲ ζωηρή ἐλπίδα καὶ ἔντονη προσδοκία τὰ ἔθνη καὶ οἱ λαοὶ τῆς γῆς, δηλαδὴ Μεσσίας Χριστός»  

            Ἀπ’ αὐτή τήν προφητεία προῆλθε ἡ προσδοκία γιά τόν Ἀναμενόμενο Ἡγέτη πού θά κυβερνοῦσε τόν κόσμο μέ δικαιοσύνη καί σοφία.   

            α´. Στὴν προχριστιανικὴ γραμματεία τῶν ᾽Ιουδαίων καὶ τῶν εἰδωλολατρῶν διαπιστοῦται παγκόσμιος προσδοκία ἐνανθρωπήσεως τοῦ ᾽Αναζητουμένου καὶ Νοσταλγουμένου. ῾Ενὸς ῾Υψίστου Θεοῦ, τοῦ μόνου ὄντως Θεοῦ, ὡς μόνη ἐναπομένουσα καὶ γιὰ τοῦτο ἐλπιζομένη λύση τοῦ πανανθρώπινου δράματος: τοῦ χωρισμοῦ Θεοῦ καὶ ἀνθρώπου καὶ τῆς περβάσεως τῶν παρξιακῶν ὁρίων τοῦ ἀνθρώπου.

            ᾽Αφοῦ ἄνθρωπος μὲ τὶς δικές του δυνάμεις δὲν μπόρεσε νὰ ἀνυψωθεῖ μέχρι πλήρους γνώσεως τοῦ Θεοῦ, τοῦ ῾Ενὸς καὶ μόνου ὄντως καὶ ᾽Αληθινοῦ, μία μόνο φυσική, λογικὴ καὶ ἀναγκαία λύση πολειπόταν γιὰ ἀληθινή θεογνωσία καὶ ἀληθινὴ λύτρωση καὶ ἀληθινὴ ποκάλυψη αὐτοῦ τοῦ Θεοῦ στοὺς ἀνθρώπους καὶ γιὰ ἕνωση Θεοῦ καὶ ἀνθρώπου: κάθοδος πρὸς τοὺς ἀνθρώπους αὐτοῦ τούτου τοῦ ἀναζητουμένου ῾Ενός, τοῦ Θεοῦ.

            Αὐτὴ τὴν ἀνάγκη πισημαίνει χαρακτηριστικὰ ἅγιος Βασίλειος Μέγας:

            «Αλλην τὰ ἀνθρώπινα διόρθωσιν οὐκ πιδέχεται εἰ μὴ διὰ μόνης τῆς τοῦ Θεοῦ Λόγου εἰς ἀνθρώπους πιδημίας» (Ἑρμηνεία στό Ζ΄κεφάλαιο τοῦ Προφήτη Ἡσαΐου, Migne P. G. 30, 461).

            Δηλαδή : «Δὲν πάρχει ἄλλος τρόπος νὰ διορθωθοῦν τὰ ἀνθρώπινα παρὰ μόνο μὲ τὴν κάθοδο στὴν γῆ τοῦ Θεοῦ Λόγου»

            Στὴν ἀνθρώπινη παρξιακὴ ἀδυναμία ἀναφέρεται καὶ ἅγιος ᾽Ιωάννης Χρυσόστομος:

            «Επειδὴ αὐτή ( ἀνθρωπότης) οὐκ ἠδύνατο ἀναβῆναι ἄνω, αὐτὸς κατέβη κάτω» (Ὁμιλία ὅτε τῆς Ἐκκλησίας ἔξω εὑρεθείς Εὐτρόπιος Migne P. G. 52, 405).

            Δηλαδή : «Επειδὴ ἀνθρωπότητα δὲν μποροῦσε νὰ ἀνέβη πάνω, Αὑτὸς ( Κύριος) κατέβηκε κάτω στὴν γῆ»

            «Διὰ τοῦτο κατέβη, διὰ τοῦτο σάρκα ἀνέλαβε, ἵνα κἀγὼ αὐτῷ διαλεχθῶ» (Ὁμιλία εἰς τήν ἐπίλυσιν τῆς Χαναναίας, Migne P. G. 52, 452.)

            Δηλαδή : «Γι’ αὐτό κατῆλθε, γι’ αὐτό ἐνδύθηκε σάρκα ὥστε κι’ ἐγώ νά ἀποκτήσω κοινωνία μ’ Αὐτόν»

            β´. Γι᾽ αὐτὸ διαμορφώθηκε σιγά- σιγὰ στὴν συνείδηση τῆς ἀνθρωπότητας π τὸν 5ο αἰώνα π. Χ. προσδοκία τῆς καθόδου τοῦ Θεοῦ μὲ μορφὴ ἀνθρώπου στὴν γῆ.

            Δὲν πῆρχε λαὸς ποὺ νὰ μὴν ἔχει τέτοια προσδοκία. Εὔστοχα προσδοκία αὐτὴ χαρακτηρίσθηκε ὡς « μὴ συνειδητὴ πρὸς Χριστὸν νοσταλγία τῆς ἀνθρώπινης ψυχῆς».

            Συνοψίζοντας στὸν προσδοκώμενο Θεάνθρωπο ἀνέμεναν οἱ ἄνθρωποι:

            Νὰ γνωρίσουν τὸν ὄντως Θεό, δηλαδὴ νὰ ποκτήσουν τὴν ἀληθινὴ Θεογνωσία.

            Νὰ ἀνασυνδεθοῦν μαζί Του γιὰ νὰ εὕρουν τὴν πλήρη ἱκανοποίηση τῶν μυχιαιτάτων νοσταλγιῶν τους, τὴν πλήρωση τοῦ χαίνοντος κενοῦ τῆς ψυχῆς τους.

            Νὰ λυτρωθοῦν π τὴν θλίψη καὶ τῶν ἄλλων κακῶν ποὺ προέκυπταν π τὸν χωρισμό τους π τὸν Θεό.

            Νὰ ποκαταστήσουν τὴν κοινωνία τους μὲ τὸν Θεό.

            γ´. ῾Η παγκόσμια θεανθρωπικὴ προσδοκία πῆρξε τόσο ἔντονη καὶ τὴν ἐκπλήρωσή της ἀνέμεναν καὶ ἀξίωναν τόσο ἀνυπόμονα καὶ τόσο ἄμεσα οἱ ἄνθρωποι, ὥστε πλαθαν στὴν φαντασία τους ἀνύπαρκτους θεανθρώπους, δηλαδὴ μὴ ἱστορικές, πλασματικὲς καθ᾽ ὁλοκληρία καὶ φανταστικὲς μορφές.

            δ´. Βεβαίως στὴν θρησκεία τοῦ ἀρχαίου ᾽Ισραήλ, δηλαδὴ στὴν ποκάλυψη τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης δὲν ἔχουμε πλὴ θεανθρωπικὴ προσδοκία, ἀλλὰ ποκάλυψη τὴς προαιώνιας βουλῆς τοῦ Θεοῦ (Γενέσεως γ 15) προαναγγέλουσα καὶ προβεβαιώνουσα μὲ πλῆθος προφητειῶν τὸν βίο καὶ τὸ ἔργο Του.

            Οἱ θεοπνεύστως «προαναγγείλαντες» γιὰ τὴν ἔλευση τοῦ Δικαίου εἶναι οἱ ἱεροὶ ἄνδρες τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, οἱ θρησκευτικοὶ καὶ πνευματικοὶ ἡγέτες τοῦ ἀρχαίου ᾽Ισραὴλ καὶ ἐξαιρετικῶς οἱ Προφῆτες τῶν ποίων οἱ προφητεῖες ἐξεπληρώθηκαν στὸν Θεάνθρωπο Κύριό μας ᾽Ιησοῦ Χριστό, στὸν ἐνανθρωπήσαντα Θεὸ Λόγο, Λυτρωτὴ καὶ Σωτήρα τοῦ κόσμου.

* * * * *

2. Εἶναι Οἰκουμενικὴ πανήγυρη

            Ὁλόκληρη κτίση ἑορτάζει μὲ πνευματική εὐφροσύνη τὴν γέννηση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ. ὁρατὸς καὶ ἀόρατος κόσμος. O Ἄγγελοι στὸν οὐρανὸ καὶ οἱ ἄνθρωποι στὴν γῆ. Τὰ λογικὰ ὄντα καὶ τὰ ἄλογα ζῶα. Τὰ στοιχεῖα καὶ οἱ νόμοι τῆς φύσεως.

            Πανηγυρίζει ὁ πρύτανης τῶν θεολόγων ἅγιος Ἰώαννης ὁ Δαμασκηνός :

            «Δεῦτε πάντα τὰ ἔθνη, πᾶν γένος ἀνθρώπων, καὶ πᾶσα γλῶσσα, καὶ ἡλικία πᾶσα καὶ πᾶν ἀξίωμα μετ᾽ εὐφροσύνης τό παγκοσμίου εὐφροσύνης γενέθλιον ἑορτάσωμεν» (Ἰωάννου Δαμασκηνοῦ PG 96, 661)

            Στούς ὕμνους τῆς ἑορτῆς ἀναφέρεται αὐτὴ συμμετοχή τῆς οἰκουμένης στὴν πανήγυρη ὅλης τῆς κτίσεως στὴ γιορτὴ τῆς Οἰκουμένης. Ὅλα γιορτάζουν καὶ χαίρονται τὴν φανέρωση τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ μὲ ἀνθρώπινη μορφή. Ψάλλουμε στὸν Ὄρθρο τῆς ἑορτῆς πανηγυρικὰ τὸν κατανυκτικὸ ὕμνο:

            «Τὰ σύμπαντα σήμερον χαρᾶς πληροῦνται Χριστός ἐτέχθη ἐκ τῆς Παρθένου» (Δοξαστικό τοῦ Πεντηκοστοῦ Ψαλμοῦ τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ὄρθρου τῶν Χριστουγέννων)

            Σὲ ἕνα ἄλλο ὕμνο ὑμνωδός καταγράφει μὲ ποιὸ τρόπο τὰ διάφορα δημιουργήματα συμμετεῖχαν στό γεγονός:

            «Τί σοι προσενέγκωμεν Χριστέ, ὅτι ὤφθης π γῆς ὡς ἄνθρωπος δι' ἡμᾶς; ἕκαστον γὰρ τῶν π σοῦ γενομένων κτισμάτων, τὴν εὐχαριστίαν σοι προσάγει· οἱ Ἄγγελοι τὸν ὕμνον, οἱ οὐρανοὶ τὸν Ἀστέρα, οἱ Μάγοι τὰ δῶρα, οἱ Ποιμένες τὸ θαῦμα, γῆ τὸ σπήλαιον, ἔρημος τὴν φάτνην· ἡμεῖς δὲ Μητέρα Παρθένον· πρὸ αἰώνων Θεὸς ἐλέησον ἡμᾶς»  (Στιχηρό Ἰδιόμελο τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἑσπερινοῦ τῶν Χριστουγέννων)

            Στὴν ἔμμετρη εὐχή τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ τῶν Θεοφανείων ἅγιος Σωφρόνιος Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ἐξηγεῖ πῶς κτίση ὁλόκληρη συμμετέχει στὴν ἑορτή:

            «Σήμερον γὰρ τῆς Ἑορτῆς ἡμῖν πέστη καιρός, καὶ χορός ἁγίων ἐκκλησιάζει ἡμῖν, καὶ Ἄγγελοι μετὰ ἀνθρώπων συνεορτάζουσιΣήμερον Σελήνη λαμπραῖς ταῖς ἀκτῖσι τῷ κόσμω συνεκλαμπρύνεται. Σήμερον οἱ φωτοειδεῖς ἀστέρες τῇ φαιδρότητι τῆς λάμψεως τὴν οἰκουμένην καλλωπίζουσι. Σήμερον αἱ νεφέλαι ὑετὸν δικαιοσύνης τῇ ἀνθρωπότητι οὐρανόθεν δροσίζουσιΣήμερον τὰ τοῦ Ἰορδάνου νάματα εἰς ἰάματα μεταποιεῖται τῇ τοῦ Κυρίου παρουσίᾳ. …Σήμερον ἀχλὺς τοῦ κοσμοῦ καθαιρεῖται τῇ πιφανείᾳ τοῦ Θεοῦ ἡμῶν. Σήμερον λαμπαδοφέγγει πᾶσα κτίσις ἄνωθεν. Σήμερον πλάνη κατήργηται, καὶ ὁδόν ἡμῖν σωτηρίας ἐργάζεται τοῦ Δεσπότου πέλευσις. Σήμερον τὰ ἄνω τοῖς κάτω συνεορτάζει, καὶ τὰ κάτω τοῖς ἄνω συνομιλεῖ».

                                                                        * * * * *

3. ῞Ολοι πολαμβάνουν ἐξ ἴσου τὴν ἀγαθότητα (τὴν φιλανθρωπία)

τοῦ Κυρίου.

            Ὁ Χριστός γεννήθηκε γιὰ ὅλη τὴν κτίση, γιὰ ὅλους τούς ἀνθρώπους. Μὲ τὴν φιλανθρωπία Του ἀγκάλιασε τὰ σύμπαντα, ἀγκάλιασε ὁλόκληρο τό ἀνθρώπινο γένος, ἀγκάλιασε ὅλο τὸν ἄνθρωπο, τὴν ψυχή του καὶ τὸ σῶμα του.

            Ὅλοι μποροῦν νὰ προσέλθουν στὴν ἑορτή καὶ νὰ συμμετάσχουν στὴν χαρά. Οὐδείς στερεῖται τὴν ἀγαθότητα τοῦ Θεοῦ. Οὐδεὶς ποκλείεται παρὰ μόνο ἐκεῖνος ποὺ τὸ θέλει.

            Οἱ ἑορτές τῆς Ἐκκλησίας μας δὲν ἔχουν περιορισμούς σὅσους θέλουν νὰ ἑορτάσουν θεοπρεπῶς.

            Ὁ ἅγιος Ἰωάννης Χρυσόστομος μὲ τὴν θαυμαστὴ ρητορικὴ δεινότητα καὶ μὲ θεία ἔμπνευση ἀναφέρεται στὴν συμμετοχὴ διαφόρων τάξεων στὴν χαρά τῆς παρούσης πανηγύρεως :

            «Βασιλεῖς μὲν γὰρ ἦλθον, τὸν πουράνιον βασιλέα θαυμάζοντες, ὅτι πῶς π γῆς ἦλθεν οὐκ ἀγγέλους ἔχων, οὐκ ἀρχαγγέλους, οὐ θρόνους, οὐ κυριότητας, οὐ δυνάμεις, οὐκ ἐξουσίας, ἀλλὰ ξένην καὶ ἀτριβῆ βαδίσας ὁδὸν, ἐξ ἀγεωργήτου προῆλθε γαστρὸς, οὔτε τοὺς ἀγγέλους αὐτοῦ ἐρήμους τῆς πιστασίας αὐτοῦ καταλιπὼν, οὔτε τῇ πρὸς ἡμᾶς ἐνανθρωπήσει τῆς οἰκείας θεότητος ἐκστάς· ἀλλὰ βασιλεῖς μὲν τὸν πουράνιον βασιλέα τῆς δόξης ἦλθον προσκυνήσοντες, στρατιῶται δὲ τὸν ἀρχιστράτηγον τῆς δυνάμεως θεραπεύσοντες· αἱ γυναῖκες τὸν ἐκ γυναικὸς τεχθέντα, ἵνα τὰς λύπας τῆς γυναικὸς εἰς χαρὰν μεταβάλλῃ· αἱ παρθένοι τὸ τῆς παρθένου παιδίον, ὅτι πῶς γάλακτος καὶ μαζῶν δημιουργὸς τὰς πηγὰς μαζῶν αὐτόματα ῥεῖθρα φέρεσθαι ποιῶν, παρὰ μητρὸς παρθένου παιδίου τροφὴν ἔλαβε· τὰ νήπια τὸν νήπιον γενόμενον, ἵνα ἐκ στόματος νηπίων καὶ θηλαζόντων καταρτίσῃ αἶνον· οἱ παῖδες τὸν παῖδα μάρτυρας διὰ τὴν Ἡρώδου μανίαν εἰργασάμενον· οἱ ἄνδρες τὸν ἐνανθρωπήσαντα καὶ τὰ τῶν δούλων θεραπεύσαντα κακά· οἱ ποιμένες τὸν ποιμένα τὸν καλὸν, τὸν τὴν ψυχὴν πὲρ τῶν προβάτων προθέμενον· οἱ ἱερεῖς τὸν κατὰ τὴν τάξιν Μελχισεδὲκ ἀρχιερέα γενόμενον· οἱ δοῦλοι τὸν μορφὴν δούλου λαβόντα, ἵνα ἡμῶν τὴν δουλείαν ἐλευθερίᾳ τιμήσῃ· οἱ ἁλιεῖς τὸν π ἁλιέων θηρευτὰς ἀνθρώπων ἐργαζόμενον· οἱ τελῶναι τὸν π τελωνῶν εὐαγγελιστὴν ἀναδείξαντα· αἱ πόρναι τὸν τοῖς πορνικοῖς δάκρυσι τοὺς πόδας προϊέμενον· καὶ ἵνα συντόμως εἴπω, πάντες οἱ ἁμαρτωλοὶ ἦλθον ἰδεῖν τὸν ἀμνὸν τοῦ Θεοῦ τὸν αἴροντα τὴν ἁμαρτίαν τοῦ κόσμου, μάγοι δορυφοροῦντες, ποιμένες εὐλογοῦντες, τελῶναι εὐαγγελιζόμενοι, πόρναι μυροφοροῦσαι, Σαμαρεῖτις πηγὴν διψῶσα ζωῆς, Χαναναία πίστιν ἀνενδοίαστον ἔχουσα» (Εἰς τό Γενέθλιον τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, Λόγος Β΄ PG 56, 386-387).

            Δηλαδή : «Καὶ οἱ μὲν βασιλεῖς ἦρθαν γεμάτοι π θαυμασμὸ γιὰ τὸν πουράνιο βασιλιά, γιὰ τὸ πῶς δηλαδὴ ἦρθε στὴν γῆ χωρὶς ἀγγέλους, χωρὶς ἀρχαγγέλους, χωρὶς θρόνους, χωρὶς κυριότητες, χωρὶς δυνάμεις, χωρὶς ἐξουσίες, ἀλλά, ἀφοῦ βάδισε ἕναν παράξενο καὶ ἀδιάβατο δρόμο, γεννήθηκε π ἀκαλλιέργητη κοιλιά, χωρὶς ν᾽ ἄφησε τοὺς ἀγγέλους του στερημένους π τὴν προστασία του, οὔτε νὰ πομακρύνθηκε π τὴν θεότητά του προσλαμβάνοντας τὴν ἀνθρώπινη σάρκα. Οἱ βασιλεῖς λοιπὸν ἦρθαν γιὰ νὰ προσκυνήσουν τὸν πουράνιο βασιλιὰ τῆς δόξας, οἱ στρατιῶτες γιὰ νὰ πη­ρετήσουν τὸν ἀρχιστράτηγο τῆς δυνάμεως· οἱ γυναῖκες γιὰ νὰ προσκυνήσουν ἐκεῖνον ποὺ γεννήθηκε π γυναίκα, γιὰ νὰ μεταβάλλει στὸ ἑξῆς τὶς λύπες τῆς γυναίκας σὲ χαρά· οἱ παρθένες γιὰ νὰ προσκυνήσουν τὸ παιδὶ τῆς παρθένου, πορρώντας πῶς ἐκεῖνος ποὺ δημιούργησε τοὺς μαστοὺς καὶ τὸ γάλα καὶ κάμνει τὶς πηγὲς τῶν μαστῶν νὰ ἀναβλύζουν π μόνες τους τὸ γάλα, ἔλαβε τὴν παιδικὴ τροφὴ π μητέρα παρθένο· τὰ νήπια γιὰ νὰ προσκυνήσουν ἐκεῖνον ποὺ ἔγινε νήπιο, γιὰ νὰ συνθέσει ὕμνο δοξολογίας μὲ τὸ στόμα τῶν νηπίων καὶ ἐκείνων ποὺ θηλάζουν· τὰ παιδιὰ γιὰ νὰ προσκυνήσουν ἐκεῖνον πού, ἐξ αἰτίας τῆς μανίας τοῦ Ἡρώδη, ἀνέδειξε μάρτυρές του τὰ παιδιά· οἱ ἄνδρες γιὰ νὰ προσκυνήσουν ἐκεῖνον ποὺ ἔγινε ἄνθρωπος καὶ πάλλαξε τοὺς δούλους π τὰ κακὰ ποὺ πέφεραν· οἱ  ποιμένες γιὰ νὰ προσκυνήσουν τὸν ποιμένα τὸν καλό· οἱ ἱερεῖς γιὰ νὰ προσκυνήσουν ἐκεῖνον ποὺ ἔγινε ἀρχιερέας κατὰ τὴν τάξη Μελχισεδέκ· οἱ δοῦλοι γιὰ νὰ προσκυνήσουν ἐκεῖνον ποὺ ἔλαβε μορφή δούλου γιὰ νὰ χαρίσει ἐλευθερία στὴ δουλεία μας· οἱ ἀλιεῖς γιὰ νὰ προσκυνήσουν ἐκεῖνον ποὺ μετέβαλε τοὺς ἀλιεῖς σὲ θηρευτὲς ἀνθρώπων· οἱ τελῶνες γιὰ νὰ δοῦν καὶ προσκυνήσουν ἐκεῖνον ποὺ π τοὺς τελῶνες ἀνέδειξε εὐαγγελιστή· οἱ πόρνες γιὰ νὰ προσκυνήσουν ἐκεῖνον ποὺ παρέδωσε τὰ πόδια του στὰ δάκρυα τῆς πόρνης· καὶ γιὰ νὰ μιλήσω μὲ συντομία, ὅλοι οἱ ἁμαρτωλοί ἦρθαν γιὰ νὰ δοῦν τὸν ἀμνὸ τοῦ Θεοῦ ποὺ σηκώνει στούς ὤμους του τὴν ἁμαρτία τοῦ κόσμου, οἱ μάγοι θέτοντάς τον κάτω π τὴν προστασία τους, οἱ ποιμένες εὐλογώντας τον, οἱ τελῶνες κηρύττοντάς τον, οἱ πόρνες προσφέροντάς του μύρα, Σαμαρείτιδα διψώντας γιὰ πηγὴ ζωῆς, Χαναναία δείχνοντας πίστη ἀδίστακτη»

* * * * *

4. Εἶναι πίσκεψη Θεοῦ.

            Ὅταν Ζαχαρίας ἱερέας πατέρας τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ ἄκουσε π τὸν Ἀρχάγγελο ὅτι θὰ ποκτήσει στὰ βαθειά του γεράματα γιὸ δοξολόγησε τὸν Θεό λέγοντας

            «Εὐλογητὸς Κύριος, Θεὸς τοῦ Ἰσραήλ, ὅτι πεσκέψατο καὶ ποίησε λύτρωσιν τῷ λαῷ αὐτοῦ» (Λουκᾶ α΄ 8)

             Θεὸς δέν ἐγκατέλειψε τὸν ἐκπεσόντα π τὴν κοινωνία μαζί Του ἄνθρωπο στὴν πτώση του, δὲν ἀδιαφόρησε γιὰ τὰ δεινὰ ποὺ κτύπησαν τὸ κορυφαῖο δημιούργημά Του, δέν πέστρεψε τὴν προσοχή Του π τὴν δυστυχία τῶν ἀνθρώπων, ἀλλὰ προετοίμασε σχέδιο λυτρώσεως καὶ ποκαταστάσεως τοῦ ἀνθρώπου. Σὲ μία ὡραία εὐχὴ εὐχαριστοῦμε τὸν Θεό Πατέρα μας ὡς ἑξῆς:

            « Οὐ γάρ ἔφερες Δέσποτα διὰ σπλάχνα ἐλέους σου, θεάσασθαι π τοῦ διαβόλου τυραννούμενον τὸ γένος τῶν ἀνθρώπων. ἀλλἦλθες καὶ ἔσωσες ἡμᾶς. ῾Ομολογοῦμεν τὴν χάριν, κηρύττομεν τὸν ἔλεον, οὐ κρύπτομεν τὴν εὐεργεσίαν» (Εὐχή τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ τῶν Θεοφανείων)

            Ἰδιαιτέρως στὶς ἡμέρες μας καὶ στὴν ποχή μας εἶναι σημαντικό νὰ θυμηθοῦμε καὶ νὰ συνειδητοποιήσουμε ὅτι Θεός πισκέπτεται τὸν λαό Του. Ἐρευνητέον ὅμως ἐὰν καὶ λαός εἶναι ἕτοιμος νὰ δεχθεῖ τὸν Κύριό Του

* * * * *

5. ῾Εορτὴ ἐλπίδας γιὰ ἐσωτερικὴ ἀναγέννηση καὶ νοηματοδότηση ζωῆς.

            Τὰ φετεινὰ Χριστούγεννα ἑορτάζονται σὲ μιὰ κοινωνία·

            α´. διαφθορᾶς, ποὺ τὴν διέφθειραν τὰ πάθη τῆς ἁμαρτίας.

            ῾Ο ᾽Ιησοῦς Χριστὸς μπορεῖ νὰ ἀνανεώσει τὴν κοινωνία καὶ τὸ ἦθος τῶν ἀνθρώπων.

            β´. γεμάτη π πληγές, τραύματα καὶ δάκρυα π κάθε ἀδικία καὶ ἐκμετάλλευση.

            ῾Ο ᾽Ιησοῦς Χριστὸς εἶναι προστάτης τῶν ἀδικουμένων.

            γ´. ποὺ ζεῖ πελπισμένη, παγιδευμένη π τὰ ἀδιέξοδα τῶν πιλογῶν της.

            ῾Ο Χριστὸς δίνει ἐλπίδα καὶ προοπτική.

            δ´. ποὺ πτώχευσε π ἀξίες καὶ ἀρχές.

            ῾Ο Χριστὸς μᾶς πενθυμίζει ὅτι χωρὶς τὶς ἀξίες τῶν ἐντολῶν Του κοινωνία μας θὰ μετατραπεῖ σὲ πίγεια κόλαση.

            ε´. προδομένη καὶ λεηλατημένη π ὅραμα καὶ νόημα ζωῆς.

            ῾Ο Χριστὸς προσφέρει στὸν ἄνθρωπο καὶ νόημα καὶ πληρότητα ζωῆς.

            «Πλούσιος ὢν πτώχευσε, ἵνα ἡμεῖς τῇ ἐκείνου πτωχείᾳ πλουτήσωμεν» (Πρβλ. πρὸς Κορινθίους Β η 9)

«Ἡμεῖς ἑορτάζοντες Χριστοῦ τήν Γέννησιν

εὐσεβοφρόνως ἐκ ψυχῆς

πίστιν ἐλπίδα ἀγάπην

προσφέρωμεν αὐτῷ»