Ὁ μ ι λ ι ά ρ ι ο ν
ἐπιμελεῖται ὁ Μητροπολίτης Καισαριανῆς, Βύρωνος καί Ὑμηττοῦ
Δ α ν ι ή λ
Στόν χῶρο αὐτό δημοσιεύονται ὁμιλίες ἐπιφανῶν καί διακεκριμένων ὁμιλητῶν συγγραφέων πρός κοινήν ὠφέλειαν τῶν ἀναγνωστῶν.
Ἡ Ἐκκλησία μας φυλάσσει καί ἑρμηνεύει μέ θεία αὐθεντία τούς λόγους τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Ἴδιος ὁ Κύριός μας κατά τήν ἐπί γῆς ζωή καί διακονία Του ἑρμήνευε τήν διδασκαλία Του στούς μαθητές Του. Πρίν φύγει ἀπό τόν κόσμο αἰσθητά ὑποσχέθηκε στούς μαθητές Του ὅτι θά ἀποστείλει τό Ἅγιο Πνεῦμα γιά νά τούς ἑρμηνεύει τήν διδασκαλία Του.
Συνεπῶς μόνο τό Ἅγιο Πνεῦμα ἀποκαλύπτει τήν ἀλήθεια τῶν λόγων τοῦ Κυρίου μας, τό Ὁποῖο ὁμιλεῖ, φωτίζοντας τούς ἔχοντες τίς προϋποθέσεις γιά νά κατανοήσουν τίς ἀλήθειες τοῦ Θεοῦ.
Γι’ αὐτό καταφεύγουμε στούς Θεόπνευστους Πατέρες καί Διδασκάλους πού φωτίσθηκαν ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα γιά νά καταλάβουμε αὐτά πού δίδαξε ὁ Κύριός μας.
Ἡ ἁγία ζωή τους ἀποτελεῖ ἀπόδειξη ἦταν ὅτι ἦσαν φωτισμένοι ὅπως διδάσκει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος «ὁ δὲ καρπὸς τοῦ Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη, πίστις, πρᾳότης, ἐγκράτεια» (Πρός Γαλάτας ε΄, 22).
Γιά ὅσους ἐπιθυμοῦν νά γνωρίσουν τούς θησαυρούς τῆς γνώσεως καί τῆς σοφίας τοῦ Θεοῦ πού περιέχονται στούς Εὐαγγελικούς λόγους θά θά ἐπιλέγουμε καί θά δημοσιεύουμε σύν τῷ χρόνῳ ὁμιλίες γιά τήν πνευματική οἰκοδομή καί κατάρτισή τους.
Ἀρχίζουμε μέ ὁμιλίες τοῦ Θεοφάνους Κεραμέως, Ἐπισκόπου Ταυρομενίου (Φιλάγαθος Κεραμίτης).
Φίλιππος ἦταν τό πραγματικό ὄνομα τοῦ «Θεοφάνους Κεραμέως» ἐπισκόπου Ταυρομενίου, ὁ ὁποῖος, γενόμενος μοναχός, ἔλαβε τό ὄνομα Φιλάγαθος.
Γεννήθηκε κατά τό τελευταῖο τέταρτο τοῦ 11ου αἰῶνος μ.Χ. στό Κεράμιον, χωριό πού βρίσκεται βορειοδυτικῶς τῆς πόλεως τοῦ Ταυρομενίου (σημερινή Taormina στήν Σικελία). Τήν ἐγκύκλιο μόρφωσή του ἔλαβε στήν γειτονική μονή τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέα καί ἀργότερα, εἰσῆλθε στήν παρά τό Ροσσάνο μονή τῆς Νέας Ὁδηγήτριας μαθήτευσε πλησίον τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς μονῆς Βαρθολομαίου Σιμέρη (ἐκοιμήθηκε τό 1130). Ἐκεῖ εἶχε τήν εὐκαιρία νά ἐντρυφήσει στήν βιβλιοθήκη τῆς μονῆς, τήν ὁποία εἶχε ἱδρύσει ὁ Βαρθολομαῖος μέ σκοπό τήν καλλιέργεια τῶν μοναχῶν στήν ἐκκλησιαστική παράδοση τῆς ἑρμηνείας τῆς Ἁγίας Γραφῆς.
Ἀργότερα ὡς διδάσκαλος δηλαδή ὡς ἐπίσημος Ἱεροκύρηκας καί ἑρμηνευτής τῆς Γραφῆς θά κηρύξει κατ’ ἐπανάληψη, στόν καθεδρικό ναό τοῦ Ροσσάνο τοῦ Ρηγίου τῆς Καλαβρίας, καθώς καί στίς πόλεις καί τίς μονές τῆς Σικελίας καί κυρίως τοῦ Παλέρμου κατά τήν ἐποχή τῶν ἡγεμόνων τῆς Σικελίας Ρογήρου Β΄ (1130-1154) καί Γουλιέλμου Α΄ (1154 -1166). Οἱ ἐπίπονες προσπάθειες τίς ὁποῖες κατέβαλλε γιά τήν ἐξύψωση τοῦ χριστιανικοῦ βίου τῶν κατοίκων τῆς νήσου μετά δύο καί πλέον αἰῶνες ἀραβικῆς κυριαρχίας εἶχε σάν ἀποτέλεσμα τήν στενή μετά τοῦ Ρογήρου Β΄συνεργασία. Ὁ θάνατός του τοποθετεῖται μετά τό 1154.
Ὁμιλία Α΄
«Εἰς τήν ἀρχήν τῆς Ἰνδίκτου, ἤτοι τοῦ νέου ἔτους»
Κυριακή ΙA΄ Ματθαίου
« Περί τῆς παραβολῆς τῶν μυρίων ταλάντων»
«Κυριακῇ πρό τῆς ὑψώσεως τοῦ τιμίου καί ζωοποιοῦ σταυροῦ»
Ὁμιλία Δ΄
Εἰς τήν Ὕψωσιν τοῦ Τιμίου καί Ζωοποιοῦ Σταυροῦ
Ὁμιλία Ε΄
εἰς τό «Ἑστώς ὁ Ἰησοῦς παρὰ τὴν λίμνην Γενησαρέτ,
Ὁμιλία Ζ΄
«Περὶ τῆς παραβολῆς τοῦ σπόρου»
Σωφρονίου Πατριάρχου Ἱεροσολύμων
« Ἐγκώμιον εἰς τόν ἅγιον Ἰωάννην τόν Πρόδρομον»
«Εἰς τόν ἅγιον καί πανεύφημον ἀπόστολον
καί εὐαγγελιστήν Ἰωάννην τόν Θεολόγον»
Εἰς τόν ἐν ἁγίοις μεγαλομάρτυρα καί θαυματουργόν
Εἰς τό «Ἐλθόντι τῷ Ἰησοῦ
εἰς τήν χώραν τῶν Γαδαρηνῶν ὑπήντησεν αὐτῷ ἀνήρ τις
ἐκ τῆς πόλεως, ὅς εἶχε δαιμόνια ἐκ χρόνων ἱκανῶν»
«Περὶ τοῦ πλουσίου καί Λαζάρου»
«Ἐγκώμιον εἰς τούς ἁγίους καί θαυματουργούς ἀναργύρους Κοσμᾶν καί Δαμιανόν»
«Λόγος ἐγκωμιαστικός εἰς τούς δύο μεγίστους
Ἀρχαγγέλους Μιχαήλ καί Γαβριήλ»
«Περί τῆς θυγατρός τοῦ ἀρχισυναγώγου,
«Περί τοῦ ἐρωτήσαντος τόν Κύριον νομικοῦ,
καί περί τοῦ ἐμπεσόντος εἰς τούς λῃστάς»
«Τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ ἐγκώμιον εἰς τόν Ἅγιον Ἰωάννην Χρυσόστομον»
Εἰς τό ρητόν τοῦ κατά Λουκᾶν Εὐαγγελίου
«Καθελῶ μου τάς ἀποθήκας, καί μείζονας οἰκοδομήσω»
καί περί πλεονεξίας »
«Εἰς τήν Εἴσοδον τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου»
«Περί τοῦ ἐρωτήσαντος πλουσίου τόν Ἰησοῦν»
«Ἐγκώμιον εἰς τόν Ἅγιον Ἀνδρέαν τόν Ἀπόστολον»
Κωνσταντίνου Λογοθέτου Ἀκροπολίτου
«Λόγος εἰς τόν Ἅγιον Ἰωάννην τόν Δαμασκηνόν»
Λόγος ΙΒ΄
«Τοῦ ἐν Ἁγίοις πατρός ἡμῶν Ἰωάννου πρεσβυτέρου τοῦ Δαμασκηνοῦ, ἐγκώμιον εἰς τήν ἁγίαν καί ἔνδοξον
τοῦ Χριστοῦ μάρτυρα Βαρβάραν»
Νικηφόρου Κάλλιστου Ξανθόπουλου
«Περί Ἠλία τοῦ Ἱεροσολύμων ἐπισκόπου, ὡς διά τήν ἐν Χαλκηδόνι σύνοδον, διάφορος βασιλεῖ κατέστη· καί ὡς ὁ μέγας Σάββας ἐς βασιλέα πεμφθείς, τό μεταξύ αὐτῶν διέλυσε σκάνδαλον»
Λόγος ΙΗ΄
«Ἐγκώμιον εἰς τόν ὅσιον Πατέρα ἡμῶν Νικόλαον,
τόν τῆς ἐν Λυκίᾳ Μύρης»
Λόγος Α΄
«Εἰς τόν χρηματισμόν τῆς συλλήψεως τῆς ἁγίας Ἄννης»
«Περί τῆς παραβολῆς τοῦ δείπνου»
Ἐκκλησιαστική Ἱστορία
«Περί Σπυρίδωνος τοῦ Κυπρίων ἐπισκόπου»
Ἐκκλησιαστική Ἱστορία
«Διήγησις περί τοῦ ἁγίου Σπυρίδωνος,
καί περί τῆς αὐτοῦ μετριοφροσύνης καί καταστάσεως»
Εἰς τό «Βίβλος γενέσεως Ἰησοῦ Χριστοῦ Υἱοῦ Δαβίδ»
Κυρίλλου Ἀρχιεπισκόπου Ἀλεξανδρείας
«Λόγος εἰς τήν Τελευτήν τῶν Ἁγίων Τριῶν Παίδων
«Εἰς τά Θεοφάνια, εἴτουν Γενέθλια τοῦ Σωτῆρος»
«Λεχθεῖσα ἐν τῇ ἡμέραι τῆς γεννήσεως
τοῦ σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ»
«Ὡραῖος λόγος πάνυ, ἀναγνωσθείς ἐν τῇ συνόδῳ ἐπί τοῦ ἐπισκόπου Κυρίλλου, εἰς τήν γέννησιν τοῦ Σωτῆρος»
« Εἰς τήν περιτομήν τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ,
Εἰς τὸν μέγαν Ἀθανάσιον ἐπίσκοπον Ἀλεξανδρείας.
«Βίος καί Πολιτεία καί Ἄθλησις
τοῦ Ἁγίου Ἀναστασίου τοῦ Μαρτυρησάντος ἐν Περσίδι»
Περὶ τοῦ ἀρχιτελώνου Ζακχαίου.
Λόγος ἐγκωμιαστικός εἰς τήν ἀνακομιδήν τοῦ Λειψάνου
τοῦ ἐν Ἁγίοις Πατρός ἡμῶν Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου
Χαρακτῆρες Γρηγορίου Θεολόγου, τοῦ Μεγάλου Βασιλείου, τοῦ Χρυσοστόμου, καί Γρηγορίου τοῦ Νύσσης
Περί τοῦ Τελώνου καί Φαρισαίου
Εἰς τό «Ὅταν ἔλθη ὁ Υἱός τοῦ ἀνθρώπου ἐν τῇ δόξῃ αὐτοῦ»
Εἰς τό «Ἐάν ἀφῆτε τοῖς ἀνθρώποις τά παραπτώματα αὐτῶν»
«Τῇ Κυριακῇ τῆς Ὀρθοδοξίας, περί τῶν ἁγίων εἰκόνων»
«Περί τοῦ ἐν Καπερναούμ παραλυτικοῦ»
«Εἰς τὸ : Ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτόν. ᾿Ελέχ0η Κυριακῇ τῆς Σταυροπροσκυνήσεως»
«Εἰς τὸν Εὐαγγελισμὸν τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου
«Εἰς τὸ : Ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα, καὶ ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου παραδοθήσεται»
«Εἰς τὴν τοῦ δικαίου Λαζάρου ἀνάστασιν»
«Εἰς τὴν Βαϊοφόρον ἑορτὴν-ἐλέχθη δὲ ἐνώπιον τοῦ ῥηγὸς Ῥόγου»
«Εἰς τὸ τίμιον τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ πάθος»
«Ὁμιλία εἰς τό Πρό ἕξ ἡμερῶν τοῦ Πάσχα καί περί τοῦ μύρου»
ἐλέχθη εἰς τὴν λιτὴν ἐν τῇ πόλει Μεσσίνη
ἐλέχθη ἐν τῷ ἄμβωνι τῆς Καθολικῆς Ῥηγίου
«Εἰς τήν ἐπιφοίτησιν τοῦ ἁγίου Πνεύματος»
«Εἰς τήν Κυριακὴν τῶν ἁγίων πάντων»
«Εἰς τὸ Λύχνος τοῦ σώματός ἐστιν ὁ ὀφθαλμός»
«Εἰς τὰ ἐπίλοιπα τοῦ « Λύχνος τοῦ σώματός ἐστιν ὁ ὀφθαλμός. »
«Εἰς τό, «Πάντα μοι παρεδόθη ὑπὸ τοῦ Πατρός.»
Ἐλέχθη δέ ἐν τῇ πανηγύρει τοῦ ἁγίου Ὀνουφρίου »
«Εἰς τό, «Ἐλθῶν ὁ Ἰησοῦς εἰς τὰ μέρη Καισαρείας τῆς Φιλίππου»
Ἐλέχθη ἐν τῇ ἑορτῇ τῶν ἁγίων ἀποστόλων Πέτρου καί Παύλου »
«Ἐλέχθη ἐν τῇ ἑορτῇ τοῦ Ἁγίου Προκοπίου –Εἰς τό Ταῦτα ἐντέλλομαι ὑμῖν»
Ἐλέχθη ἐν τῇ ἑορτῇ τοῦ ἁγίου Παγκρατίου»
«Εἰς τό « Ἰδού ἐγώ ἀποστέλλω ὑμᾶς ὡς πρόβατα ἐν μέσῳ λύκων» –
Ἐλέχθη ἐν τῇ ἑορτῇ τοῦ ἁγίου μεγαλομάρτυρος Παντελεήμονος»
Συμεών Λογοθέτου καί Μεταφραστοῦ
«Ἄθλησις, τοῦ ἁγίου μάρτυρος Καλλινίκου
Βασιλείου Πορφυρογέννητου τοῦ Νέου
«Ἄθλησις, τοῦ ἁγίου μάρτυρος Καλλινίκου
(Μηνολόγιον - μηνί Ἰουλίῳ κθ΄)
«Εἰς τήν σωτήριον Μεταμόρφωσιν τοῦ Κυρίου, καί Θεοῦ,
«Εἰς τήν Μεταμόρφωσιν τοῦ Κυρίου, καί Θεοῦ,
καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ»
«Εἰς τό Εἰσῆλθεν ὁ Ἰησοῦς εἰς κώμην τινά.
Ἐλέχθη ἐν τῇ ἑορτῇ τῆς Κοιμήσεως τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου»
«Εἰς τήν ἀποτομήν τοῦ τιμίου Προδρόμου»